۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲

خشکاندن آب دریای مازندران؛معضل جدید محیط زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: معضلات زیست محیطی به حدی در استان مازندان رو به افزایش است که برخی‌ها به سمت خشکاندن آب دریا نیز پیش‌رفته اند و تلاش دارند محیط دریا را نیز آلوده کنند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۵۵
خشکاندن آب دریای مازندران؛معضل جدید محیط زیست
به گزارش مانا، ناصر مهردادی، در نشست خبری با رسانه‌های گروهی استان مازندران به مناسبت هفته محیط‌ زیست با تشریح برنامه های اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این هفته گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه، دیدار با استاندار محترم مازندران، برگزاری همایش حلالیت 40شکارچی از طبیعت و مراسم توبه از شکار در ساری، برگزاری همایش بزرگ تجلیل از محیط بانان و بازنشستگان محیط زیست مازندران، برگزاری همایش سازمانهای مردم نهاد در آمل و برگزاری مراسم تجلیل از واحدهای صنعتی شرکت کننده در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست، از مهمترین برنامه های هفته محیط زیست در استان مازندران است.
وی اظهار داشت: نگاه توسعه محیط زیست در استان وجود دارد و نباید نگاه زیست‌محیطی را مانع توسعه استان قلمداد کرد. مدیر کل حفاظت محیط ‌زیست مازندران خواستار همکاری گسترده‌تر رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌های استان به منظور حفاظت بیشتز از محیط زیست با یکدیگر شد.
وی ادامه داد:هرجا این سه ظلع مثلث با همدیگر همکاری کردند بسیاری از چالش‌های زیست‌محیطی کشور و استان حل و فصل می‌شود.
مهردادی با اشاره به بروز سیل شدید در مناطق مرکزی استان مازندران، اضافه کرد: برنامه مناسبی برای برون رفت از مشکل سیل در استان طراحی نشده است.
وی با اعلام اینکه مازندران در بحث توسعه گردشگری، صنعتی ، کشاورزی و خدماتی به نوعی دچار سرگردانی است، افزود: بسیاری از مردم مازندران نیز متوجه نشدند که کدامیک‌از بخشها برایشان قابل توجه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران مهمترین مشکل زیست‌محیطی در مازندران را تغییر کاربری اراضی،وجود پساب‌های صنعتی، برداشت بی رویه شن و ماسه اعلام کرد و یادآور شد: معضلات زیست محیطی به حدی در استان رو به افزایش است که برخی‌ها به سمت خشکاندن آب دریا نیز پیش‌رفتند و تلاش دارند محیط دریا را نیز آلوده کنند.
این مسئول در ادامه به برنامه‌ریزی برای جلوگیری از برداشت جنگل‌های شمال کشور نیز اشاره کرد و افزود: وقت آن رسید که برداشت جنگل‌ها هیرکانی را برای مدتی متوقف کنیم و این برنامه با کمک سازمان جنگل‌ها و مراتع در حال پیگیری است و مسئولان کشوری نیز با این موضوع موافقت کردند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به مشکلاتی که در ارتباط با پساماند وجود دارد، بیان داشت: برنامه سازماندهی شده برای ساماندهی پسماند در استان وجود ندارد.
وی اضافه کرد: ساماندهی پسماند در استان نیاز به مدیریت واحد است و دستگاه‌های مختلفی در ساماندهی پسماندها باید باهمدیگر هماهنگ باشند در صورتی که دستگاه‌ها برای ساماندهی پسماند هماهنگی داشته باشند اعتباری مناسبی به استان از این بابت در اختیار مازندران قرار می‌گیرد.
وی به مشکلاتی که برای فعالیت کارخانه آرین سینا وجود دارد افزود: از ابتدا احداث این کارخانه درساری محیط زیست با این موضوع مخالف بود و با وجود فعالیت این واحدها اگر مشکلی وجود داشته باشد محیطزیست با صراحت جلوی واحدهای متخلف را می‌گیرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه به موضوع پناهگاه حیات وحش میانکاله و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و گفت: میانکاله برای ما پنگاه جهانی است و بسیاری از کشورهای جهان نگران مسائل زیست‌محیطی میانکاله هستند.
وی اضافه کرد: برای حفظ محیط‌زیست میانکاله قوه قضائیه به کمک این سازمان آمد و جلوی ساخت و ساز در این سایت گرفته شد و اراضی غیرقانونی در این منطقه ساماندهی شد و میانکاله به صورت مدیریت یکپارچه اداره می‌شود.
این مسئول به اقدامات انجام شده برای جلوگیری از جاده دسترسی به میانکاله اشاره کرد و افزود: احداث سدی که قرار بود در نزدیکی این سایت ایجاد شود باعث کاهش حقابه میانکاله شد.
مدیر کل حفاظت محیط‌‌ زیست مازندران درباره اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی دریای خزر افزود: درصورت بروز افزایش آلودگی آب‌دریایی خزر، موضوع آلودگی به مردم اطلاع رسانی می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار