۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۶

صدایتان را بالاببرید نه سطح دریاها را

در مراسم هفته محیط زیست در استان هرمزگان بر بهبود وضعیت زیستی محیط های دریایی و ساحلی تاکید شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۳۹
صدایتان را بالاببرید نه سطح دریاها رابه گزارش مانا، مدیرکل حفاظت محیط زیست در مراسم هفته محیط زیست در استان هرمزگان به تشریح شعار امسال هفته محیط زیست به نشانه مقابله با گرمایش زمین"صدایتان را بالاببرید نه سطح دریاها را"و برنامه های این هفته پرداخت .
مجید وفادار ادامه داد:هفتاد درصد سطح کره زمین را دریاها پوشانده است و زمانی مردم بر این باور بودند که وسعت دریاها اجازه می دهد آلودگی های ایجاد شده توسط انسان ها عملا توسط دریاها پاکسازی شود. همچنین تصور می شد دریاها منبعی بی پایان برای ماهیگیری و صید دیگر جانداران هستند.
وی خاطرنشان کرد: دریاها بر خلاف خشکی ها که پدیده مالکیت خصوصی قرن ها در آن جا افتاده، مناطق آزاد متعلق به همه تلقی می شدنداما امروزه که شهرهای ساحلی جهان میلیون ها نفر جمعیت دارند، بیش از ۴۰ درصد از جمعیت زمین در کنار دریاها زندگی می کنند و میزان آلودگی هایی که وارد دریا می شود، به شدت افزایش یافته دیگر نمی توان دریاها را مناطق آزاد دانست و آنها را آلوده به انواع سموم و فضولات کرد و انتظار داشت که وضع طبیعی حیات حفظ شود.
به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست هرمزگان، علاوه برآن افزایش درجه حرارت آب در دریاها باعث بروز پدیده ای به نام سفیدی مرجانها می شود در واقع با گرم شدن آبها مرجانها ماده ای را که عامل رنگ وتغذیه آنها است ازدرون خود خارج می کنند که دراین حالت رنگ مرجانها سفید می شود وچنانچه دمای آب به وضع طبیعی برنگردد مرگ آنها حتمی خواهد بود. گرمای افزوده همچنین منجر به وقوع بیماری هایی می شود که برجانوران دریایی تاثیر گذار است .
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان در بخش دوم سخنان خوددر آئین هفته محیط زیست،رعایت شاخص های توسعه پایدار و لحاظ نمودن ارزش منابع طبیعی و محیط زیست کشور در برنامه ریزی ها،سیاست ها و مطالعات طرح ها و پروژه ها.حفظ احیاء توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی و محیط زیست کشور در چارچوب سیاست ها،استاندارد ها، معیارهای پایداری متناسب با ظرفیت تحمل عرصه ها و حفظ توان تجدیدپذیری منابع.احتساب ارزش اقتصادی منابع طبیعی و محیط زیست کشور در حساب های ملی و محاسبه هزینه فایده طرح ها و پروژه ها،توسعه و بکارگیری ابزارهای اقتصادی در سیاست گذاری های حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی. ارتقاء و الزام به رعایت ضوابط و استانداردهای محیط زیستی در انجام هرگونه اقدام تاثیرگذار بر کیفیت محیط زیست کشور با تاکید بر ضوابط منطقه ای استقرار فعالیت ها،ضوابط بهره برداری از منابع پایه،استاندارد های مدیریت آلاینده ها،پساپ ها و پسماندها در زیست بوم های آبی و خشکی. رعایت ضوابط منطقه ای محیط زیست و توان اکولوژیک هر پهنه در توسعه سکونت گاه ها و استقرار فعالیت های صنعتی،کشاورزی،زیر بنایی و خدماتی به ویژه در حریم نواحی حساس محیط زیستی(اعم از خشکی و آبی) و اولویت دادن به استفاده از فناوری های پاک را از جمله راهبردهای بلند مدت توسعه محیط زیست و منابع طبیعی از منظر آمایش سرزمین عنوان کرد.
به گفته وفادار،استقرار نظام فراگیر پایش محیط زیستی و ارتقاء سامانه های نظارت و کنترل برای پیشگیری از بهره برداری های ناپایدار از منابع زیست بوم و کنترل و جلوگیری از آلودگی آن ها. مدیریت جامع انواع پسماندهای شهری،روستایی و صنعتی در سطوح ملی،منطقه ایی و محلی با تاکید بر کاهش تولید پسماند تفکیک در مبدا و بازیافت و ساماندهی دفع پسماندهای ویژه ، اعمال مدیریت زیست بومی به منظور نیل به پایداری زیست بوم های کشور، گسترش فرهنگ حفظ منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر مشارکت های مردمی و تقویت تشکل های مردم نهاد،حفظ و احیاء زیستگاه های طبیعی و زیست بوم های حساس ، خسارت دیده و در حال تخریب، حفاظت از تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی کشور با تاکید بر ارتقا همکای های بین الملی برای حفاظت از گونه های با ارزش در معرض خطر، ارتقاء و بهبود وضعیت زیستی محیط های دریایی و مناطق ساحلی با الویت مناطق حساس و آسیب پذیر و تقویت پیمان های منطقه ای، حفظ و احیاء توان خودپالایی محیط از طریق به کارگیری دانش بومی و فناوری های روز،مهار کانون های شکل دهنده ریزگردها و ارتقاء همکاری های منطقه ای در جهت کنترل ریزگردهای با منشاء فراملی و توسعه پوشش گیاهی و تثبیت ماسه های روان و مدیریت هرزآب ها در جهت مقابله هر چه گسترده تر با پدیده فرسایش بادی از دیگر راهبردهای بلند مدت توسعه محیط زیست و منابع طبیعی از منظر آمایش سرزمین محسوب می شود.
همچنین، در این مراسم سمن های فعال محیط زیستی استان هرمزگان به ارائه عملکرد خود پرداختند و در خاتمه مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان از فعالین حوزه محیط زیست استان تقدیرکرد.
به گزارش مانا مراسم هفته محیط زیست در استان هرمزگان  باحضور مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان و پرسنل این اداره کل ، ریاست شورای شهر بندرعباس واعضای آن ، روسای دانشگاهها ، دستگاهها اجرائی ، صنایع، واحد های خدماتی ، سمن های فعال محیط زیستی استان هرمزگان وخبرنگاران در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد.
برچسب ها: محیط زیست
ارسال نظرات
آخرین اخبار