۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰

همكاری های مشترك شیلاتی ایران و عمان توسعه می یابد

طبق تفاهم همكاری بین ایران و عمان، توسعه همكاری های مشترك شیلاتی و اجرای پرو‍ژه های مشترك به ویژه برای ارزیابی ذخایر آبزیان دو كشور مورد تاكید قرار گرفت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۳۰
همكاری های مشترك شیلاتی ایران و عمان توسعه می یابدبه گزارش مانا، در دیدار فواد بن جعفر السجوانی وزیر كشاورزی و شیلات كشور پادشاهی عمان و هیات همراه با دكتر حسن صالحی معاون وزیر جهادكشاورزی رئیس سازمان شیلات ایران در جریان آخرین گزارش از وضعیت سازمان شیلات ایران در زمینه صید، صیادی و بنادر ماهیگیری، تكثیر و پرورش آبزیان در شمال و جنوب كشور، صنایع و تجارت آبزیان، همكاری های دو جانبه در سازمان های بین المللی تخصصی، همكاری های تحقیقاتی و انجام پروژه های مشترك و چگونگی بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی قرار گرفتند.
وزیر كشاورزی و شیلات عمان ضمن استقبال از همكاری های سطح بالای شیلاتی بین دو كشور جمهوری اسلامی ایران و عمان، زمینه های همكاری های شیلاتی میان دو كشور را فراوان و قابل توسعه قلمداد شد و ابراز امیدواری كرد با توجه به مشتركات فرهنگی و فاصله نزدیك جغرافیایی این همكاری های مشترك افزایش یابد.
وی با اشاره به فعالیت های شیلات عمان افزود: سال گذشته عمان 206 هزار تن آبزیان تولید داشته است كه قرار است تا سال 2020 میلادی این میزان را به 400 هزار تن برساند.
وی با توجه به بازسازی ذخایر آبزیان عمان و بودجه 1.5 میلیارد دلاری برای توسعه بخش شیلات عمان كه مستلزم ترمیم زیرساخت ها به ویژه برای 30 بندر صیادی جدید می باشد. ترمیم ذخایر آبزیان موجود، ارزیابی ذخایر، پرورش آبزیان و توسعه تجارت آبزیان و ساخت شناورها بزرگ صیادی را از دیگر موارد دستور كار شیلات عمران عنوان کرد.
در این تفاهم نامه حضور بخش خصوصی ایرانی در فعالیت های شیلاتی عمان، همكاری های مشترك تحقیقاتی واجرای پروژه های مشترك به ویژه برای ارزیابی ذخایر آبزیان، ابراز تمایل طرفین عمانی برای حضور مشترك سازنده شناورسازی صیادی و تبدیل قایق های كوچك عمانی به شناورهای بزرگ، تمایل طرفین برای تاسیس شركت های مشترك ایرانی و عمانی، حمایت از حضور شركت های حقوقی ایران در مناقصه های شیلاتی در عمان، همكاری های دوجانبه برای تكثیر و رهاسازی بچه ماهی، تمایل برای بهره گیری از آخرین فناوری های شیلات ایران، همكاری آموزشی وتبادل كارشناسان و اساتید خبره ایرانی و استقبال از ادامه حضور فرهنگی در مجامع و سازمان های بین المللی و منطقه ای مورد توجه قرار گرفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار