۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵

برگزاری کلاس های آموزش حفاظت از دلفین ها در قشم

کلاس های دوره ای آموزش نحوه حفاظت از دلفین ها از سوی سازمان منطقه آزاد قشم برای جامعه محلی جزیره برگزار می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۲۷
برگزاری کلاس های آموزش حفاظت از دلفین ها در قشم  محمد هاشم داخته،رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد قشم، دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی، موسسه توسعه پایدار گماش و بنیاد حمایت از حیات وحش پارسیان، دوره های آموزشی حفاظت ازدلفین ها در جزیره قشم از سال گذشته برگزار می شود.
داخته تاکید کرد: برای نخستین بار است که کلاس های آموزشی حفاظت از دلفین ها و زیستگاه های مرجانی با برنامه ریزی طولانی مدت و به صورت هدفمند برگزار می شود.
وی تصریح کرد: طرح آموزشی حفاظت از دلفین ها و زیستگاه های مرجانی اطراف جزیره قشم، یک برنامه بلند مدت است و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، دو سال به طول خواهد انجامید.
رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، خاطرنشان کرد: روستاهای هدف این دوره آموزشی روستاهای شیب دراز، هنگام، دیرستان و تنبان است.
وی با اشاره به اینکه امسال نیز این کلاس های آموزشی برگزار می شود، افزود: بر اساس توافقات به عمل آمده، هزینه اجرای طرح توسط سازمان منطقه آزاد قشم و دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی و نیروی کارشناسی لازم از سوی دو موسسه دیگر تامین خواهد شد.
این مقام مسول در سازمان منطقه آزاد قشم، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، این کلاس ها طی دوره های مختلف و در سه سطح برای صیادان و قایقداران، بانوان جزیره و دانش آموزان به صورت جداگانه برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد:حفاظت از دلفین ها در گروه امنیت بخشیدن به محل زندگی آنها است که شامل اقداماتی از قبیل حفظ زیستگاه، بازبینی روش های صید و صیادی، آموزش روش های بازدید از دلفین ها و ضوابط بازدید از آنها ست.
رئیس محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم،تاکید کرد:در این صورت گروه های مختلفی از جامعه در این دوره های آموزشی حضور خواهند داشت.
وی تصریح کرد:جزیره قشم به عنوان کانون تنوع زیستی خلیج فارس، غنای زیستگاهی قابل توجهی دارد تنوع ادوات و روش های صید و صیادی در جزیره قشم و دانش غنی صیادی و دریانوردی مردمان این جزیره، از همین موضوع حکایت دارد.
وی اظهار داشت:بنابراین یکی دیگر از اهداف این طرح، گردآوری و استفاده از دانش صیادی جزیره و ترویج آن برای سایر ساحل نشینان خلیج فارس است.
داخته خاطرنشان کرد: پیش از این نیز کلاس های آموزشی حفاظت از دلفین ها و مرجان ها به صورت پراکنده برای قایق داران جزیره برگزار شده بود اما برای اولین بار است که این پروژه به صورت هدفمند اجرایی می شود.
به گفته وی، برگزاری کلاس های آموزشی حفاظت از دلفین ها و زیستگاه های مرجانی، بسیار مورد استقبال مردم جزیره قشم قرار گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار داشت: به طور قطع برگزاری این کلاس های آموزشی کمک شایانی به حفظ محیط زیست، گونه های مهم جانوری خلیج فارس مانند دلفین ها و زیستگاه های مرجانی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه در چهارمین اجلاس ملی ثبت آثار تاریخی ،طبیعی و معنوی کشور،9 اثر طبیعی جزیره قشم در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد که خلیج دلفینها یکی از این آثار بود،اظهار داشت: این خلیج مکانی بین جزیره قشم و هنگام است که در بیشتر مواقع سال دلفین های زیادی در آنجا دیده می شود.
به گفته وی،لازمه حفاظت از نام خلیج دلفینها در فهرست آثار ملی کشور ،حفاظت از دلفینهای این خلیج است که با انجام پروژه ویژه حفاظت از دلفینها با برگزاری کلاس های آموزشی فوق الذکر ،این امر محقق خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار