۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵

ضرورت همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با سازمان مدیریت بحران

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با رئیس سازمان مدیریت بحران کشور دیدار و گفتگو کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۲۳
ضرورت همکاری پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی با سازمان مدیریت بحران
به گزارش مانا، رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در دیدار با رییس سازمان مدیریت بحران کشور، ضمن تشریح طوفان های حاره ای، سونامی، کشند قرمز، جریان های شکافنده، شانه دار مهاجم و طوفان های عادی این پدیده ها را از مهم ترین مخاطرات دریایی عنوان کرد و گفت: پژوهشگاه در تمامی بحث های ذکر شده کار تحقیقاتی و میدانی انجام داده است و آمادگی هر گونه همکاری را دارد.
دکتر وحید چگینی در این دیدار به معرفی فعالیت های علمی و تحقیقاتی پژوهشگاه در حوزه مخاطرات دریایی پرداخت و دستاوردهای پژوهشگاه را تشریح کرد.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی بحث مخاطرات دریایی و همچنین مخاطرات جوی را مهم خواند و گفت : اقلیم جهان تحت تاثیر اقیانوس است و دانشمندان جهان بدون مدل های اقیانوسی یا بررسی تغییرات اقیانوسی نمی توانند مدل های جوی را اجرا کنند و تغییرات اقلیمی در جهان را رصد کنند.
وی اضافه کرد: خشک سالی ها و ترسالی ها تابعی از فعل و انفعالات اقیانوس ها است.جریانات ثابت و دائمی در اقیانوس، قطب جنوب، قطب شمال و همچنین جریان های ثابت مثل گلف استریم می توانند تاثیر به سزای در تغییر جوی در جهان داشته باشند. مثلا با توجه به تغییرات جوی جهان اگر حرکت جریان گلف استریم، متوقف شود کل قاره اروپا دچار یخبندان خواهد شد.
چگینی تصریح کرد: در اثر تغییرات اقلیم پدیده های متفاوت و متعددی انتظار می رود رخ دهد. مثل طوفان گونو که در کشور ما اتفاق افتاد و توسط سازمان مدیریت بحران خیلی خوب مدیریت شد.
وی با بیان این که مرکز ملی پیش بینی و هشدار مخاطرات دریایی و مرکز ملی داده های اقیانوسی و دریایی می تواند ارتباط خیلی نزدیکی با سازمان مدیریت بحران کشور داشته باشد، پژوهشگاه مدل های عددی شدت های مختلف زلزله را بررسی و اجرا کرده است. مثلا اگر سونامی در گسل مکران اتفاق بیفتد باتوجه به داده های موجود می توان پیش بینی کرد که چه خطرات و حوادثی به دنبال خواهد داشت.
وی وجود سامانه هشدار، آموزش مردم و مسوولان را ضروری دانست و گفت: در صورتی که زلزله در گسل مکران اتفاق بیفتد با توجه به جمعیت چابهار، ممکن است که چابهار دچار پدیده سونامی شود و فاجعه ای ملی اتفاق بیفتد.
وی بحث جریان های شکافنده که هر سال جان بیش از 200 نفر از هموطنان را می گیرد را یکی از مخاطرات دریایی مهم عنوان کرد و گفت پژوهشگاه هم اکنون مشغول کار تحقیقاتی است که معلوم کند کدام نقاط محل وقوع جریان های شکافنده است. 
مهندس مرتضی اکبرپور معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این جلسه اظهار کرد:رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در پی وقوع پدیده گونو نقش بسیار زیادی برای آگاهی عمومی و همکاری با سازمان مدیریت بحران در قالب تشکیل ستاد داشته است که نتیجه این تعامل و کار مشترک مطلوب واقع شد و در پی آن، این رویداد هیچ گونه حوادث جانی در بر نداشت.
وی همچنین گفت: ما برای مخاطرات دریا برنامه نداریم و ممکن است هر آن برای کشور در حوادث طبیعی ایجاد شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز با بیان سخنانی گفت: بسیاری از پدیده های که شاهد آن هستیم شکل گیری آن در دریا و اقیانوس است بنابراین بحث اقیانوس ها و دریاها بحث بسیار حائز اهمیت و مهمی است.
نجار گفت: با توجه به علمی که وجود دارد، امکان پیش بینی دریا به نسبت خشکی بیشتر است.
وی با بیان این که سازمان مدیریت بحران تمام توجه خود را بر پیش بینی متوجه کرده است، گفت : شناسایی ظرفیت ها و به کار گیری به موقع ظرفیت ها را از نکات مورد توجه سازمان است.
نجار گفت: باید از ظرفیت های هر منطقه ای در سطح کشور، ظرفیت های استان ها و حتی ظرفیت های علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی باید استفاده شود.
وی گفت: بعضی از استان ها اگر اتفاقی در آن بیفتد مملکت و امنیت ملی را به مخاطره می اندازد. بنابراین ما باید نگاه فراتر داشته باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار