۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴

پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی اقیانوس

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با تاکید بر حفاظت و توجه به دریاها و اقیانوس ها پیام مدیر کل یونسکو را به مناسبت روز جهانی اقیانوس منتشر کرد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۴۰۲۲
پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی اقیانوسدکتر وحید چگینی، در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه 8 ژوئن و 18 خرداد ماه 1393 به عنوان روز جهانی "اقیانوس" نامگذاری شده است اظهار داشت: قرار بود امروز با حضور مسئولان وزارت علوم برنامه ویژه ای به مناسبت بزرگداشت این روز برگزار شود که به دلیل عدم هماهنگی این مهم حاصل نشد.
وی ادامه داد: بنا بر برنامه ریزیهای صورت گرفته در جلسه آینده کمیته ملی اقیانوس شناسی کشور که در تاریخ 26 خرداد ماه برگزار می شود، قصد داریم مراسمی را به مناسبت روز اقیانوس با حضور نمایندگان ارگانهای دریایی برگزار کنیم.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی خاطر نشان کرد: "ایرنا بوکوا" مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی اقیانوس پیامی ارسال کرده است.
دکتر چگینی تاکید کرد: به همین مناسبت، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ضمن گرامیداشت این روز و تاکید بر حفاظت و توجه به دریاها و اقیانوس ها، پیام ایرنا بوکوا مدیرکل یونسکو را منتشر کرد.
به گفته وی در این پیام آماده است: اهمیت اقیانوس برای توسعه پایدار در کنفرانس بین ­المللی توسعه پایدار در سال 2012 میلادی شناخته شد و در قلب مذاکرات کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل قرار گرفت. روز جهانی اقیانوس فرصتی است تا حفاظت از اقیانوس­ها و اهمیت آن­ها برای حیات بر روی زمین را گرامی بداریم.
در زمانی که خطرات ما را تهدید می­کنند، تجارت دیگر به کار نمی­ آید، ما باید نحوه شناخت، مدیریت و استفاده از منابع اقیانوسی و منابع ساحلی را تغییر دهیم. به همین دلیل باید بیشتر در مورد اقیانوس­ها بدانیم و علم قوی­تری را ترسیم کنیم تا بتوانیم به سیاست­های پایدار و زیست بوم محور دست پیدا کنیم.
در بخش دیگری از این پیام آمده است یونسکو از طریق کمیسیون بین ­دولتی اقیانوس ­شناسی با ثبت 46 سایت میراث جهانی دریایی و به اجرا گذاشتن کنوانسیون حفاظت از میراث فرهنگی زیر آب به عنوان پیشگام دولت­های جهان برای تعمیق سیاست­ها و پژوهش­های اقیانوس­ شناسی می­ کوشد.یونسکو برای تقویت رویدادهایی که به تصمیم­ گیری هوشیارانه ­تر برای اقیانوس­ها منجر شوند، تلاش می­کند و می­کوشد علم را هرچه بیشتر با سیاست و جامعه پیوند دهد. این امر مشارکت هرچه بیشتر با جامعه مدنی را می ­طلبد. یونسکو از خط مشی جامع سازمان­های غیردولتی حمایت می­کند تا در جهت ترسیم نیمرخ مسایل اقیانوسی در کنفرانس­های کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل که در لیما (Lima) در سال 2014 میلادی و در سال بعد در پاریس برگزار خواهد شد گام بردارد.
در عین حال، کمیسیون بین دولتی اقیانوس ­شناسی، انجمن اقیانوس­ شناسی و سازمان اقیانوس ­شناسی بارسلونا، در دومین کنفرانس بین­ المللی پژوهش­های اقیانوسی که در ماه نوامبر در شهر بارسلونا اسپانیا برگزار می­شود، با هدف ارتقا همکاری­های بین­ المللی در زمینه علوم و فنون دریایی، متخصصان علم اقیانوس­ شناسی را گرد هم آورده­ اند.
همچنین یونسکو با همکاری بسیاری از دست ­اندکاران سازمان ملل و نهاد های دیگر، در برنامه ارزیابی جهانی اقیانوس و برنامه ارزیابی آب­ های بین مرزی تاسیسات زیست محیطی جهانی فعالیت دارد و در جهت بهبود دانش اقیانوسی و فراهم کردن اطلاعات علمی برای تصمیم­گیران این حوزه تلاش می­کند. همه این تلاش ­ها برای کاهش مخاطرات اقیانوسی و تاثیر تغییر اقلیم اهمیت دارد و در سال بین ­المللی کشورهای کوچک جزیره ­ای در حال توسعه جایگاه ویژه ­ای دارد. یونسکو به برگزاری سومین کنفرانس بین ­المللی کشورهای کوچک جزیره ­ای در حال توسعه با محوریت حضور جوانان در ماه سپتامبر سال جاری درApia, Samoa کمک خواهد کرد.
اقیانوس­ها برای سلامت و آینده سیاره­ مان بسیار اهمیت دارند و روز جهانی اقیانوس­ روزی است که همه دولت­ها و جوامع برای حفاظت از آن­ها به هم می ­پیوندند. یک سیاره، یک اقیانوس با هم می­توانیم از هردو محافظت کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار