۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

لزوم کنترل تبخیر منابع آبی سیستان و بلوچستان

40 تا 50 برابر بارندگی سالانه آب ذخیره شده در منابع آبی استان سیستان و بلوچستان از جمله سدها و بندها تبخیر می شود.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۳۰۱۴
لزوم کنترل تبخیر منابع آبی سیستان و بلوچستانبه گزارش مانا رییس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان در کارگروه احیای تالاب هامون گفت: این تبخیرمعادل حجم سه تا چهار سد مخزنی است که خود نشان از هدررفت میلیاردها تومان اعتبارو صرف سال ها وقت برای ساخت مخازن آبی دارد.
دکترغلامرضا نوری با بیان اینکه سالانه حدود 2.4 میلیارد (دو میلیارد و 400 میلیون)متر مکعب آب در پشت سدهای سیستان و بلوچستان ذخیره می شود گفت: با تبخیر حدود 3.5 تا پنج متر در سال که چیزی حدود 40 تا 50 برابر میزان بارندگی سالانه این استان است بیش از 900 میلیون متر مکعب آب از طریق تبخیر از دسترس خارج می شود.
وی متوسط بارندگی در سیستان و بلوچستان را حدود 100 میلیمتر در سال عنوان کرد و افزود: سالانه پنج هزار میلیمتر آب در شمال و حدود چهار هزار میلیمتر درمرکز و جنوب استان تبخیر می شود.
این استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای کنترل تبخیر دریاچه ها، سدهای مخزنی، آبگیرها و رودخانه ها به عنوان اکوسیستم های آبی کشور می توان روش های مختلفی را اعمال کرد.
وی افزود: با توجه به مشکلات کم آبی حاکم بر استان های مختلف ایران، راه اندازی مرکز مطالعات و تحقیقات کنترل تبخیربرای جلوگیری از افزایش سطح تبخیر به شدت مورد نیاز است.
نوری گفت: نتایج بدست آمده از تحقیقات آزمایشگاهی محققان پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان نشان از آن دارد که اجرای روش های فیزیکی وشیمیایی کنترل تبخیر می تواند در بدترین شرایط 35 تا 70 درصد سطح تبخیر را کاهش دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار