۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱
وزیر اقتصاد و دارایی؛

قزاقها خواستار توسعه مبادلات تجاری با بندر چابهار هستند

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: قزاقها بسیار مایل هستند هر چه سریعتر از طریق بندر چابهار به آبهای آزاد راه پیدا کنند و به همین دلیل در چهارمین نشست وزاری اقتصادی کشورهای عضو اکو در شهر آستانه قزاقستان خواستار تسریع در توسعه این بندر و ایجاد شبکه ریلی مورد لزوم برای بهره برداری از آن شدند.
نویسنده: حميد کیاسی
کد خبر: ۴۳۰۱۳
قزاقها خواستار توسعه مبادلات تجاری با بندر چابهار هستندبه گزارش مانا؛ علی طیب نیا اظهارکرد: ایجاد هاب بین المللی ترانزیت از جمله مهمترین اهداف "اتحادیه اقتصادی اوراسیا" است، ‌از این منظر دسترسی قزاقها به آبهای گرم خلیج فارس از مسیرخط آهن ایران می تواند موقعیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در برابر اتحادیه اقتصادیاروپا تقویت کند.
وزیر اقتصاد و دارایی کشورمان در این نشست با اشاره به ملاقات های اخیرمقامهای ارشد دو کشور گفت: علیرغم توسعه مطلوب روابط سیاسی دو کشور، متاسفانه حجم روابط تجاری ایران و قزاقستان پایین است و با توجه به ظرفیت های موجود و آمادگی مقامات دو کشور این ظرفیت وجود دارد که حجم روابط تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.
طیب نیا افزود: بی شک توسعه مناطق جنوبی نیازمند برنامه ریزی کلان دولتی والبته همت ملی است که منتج به توسعه می شود . همچنین سرعت بخشی در توسعه زیرساختهای ترانزیتی با توجه به اقیانوسی بودن این کریدور بین المللی، نقش بسیار مهمی می تواند در راستای دستیابی بهاهداف اقتصادی کشور را داشته باشد.
در ادامه این ملاقات طرفین ضمن تاکید بر اهمیت تسریع در نهایی کردن وافتتاح هر چه سریعتر راه آهن ایران- ترکمنستان – قزاقستان برتسریع در توسعه بندر چابهار و اتصال این بندر از طریق راه آهن به خط ریلی آسیای مرکزی تاکید کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار