۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰

انتشار نتایج بزرگترین گشت اقیانوس شناسی در سال 93

رئیس پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوسی کشور از انتشار نتایج بزرگترین گشت اقیانوس شناسی کشور در قالب کتاب تا پایان سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۳۰۰۴
انتشار نتایج بزرگترین گشت اقیانوس شناسی در سال 93دکتر وحید چگینی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین فعالیت های تعریف شده در پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوسی طی سال جاری،انتشار کتاب نتایج بزرگترین گشت اقیانوسی کشور است.
وی با بیان اینکه سال گذشته بزرگترین گشت اقیانوسی کشور در آبهای خلیج فارس و دریای عمان انجام شد، گفت: قصد داریم امسال با جمع آوری داده های به دست آمده طی گشت ،گزارش و مقالات آن را در قالب کتاب منتشر کنیم.
رئیس پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوسی کشور، تصریح کرد: انجام گشت اقیانوس شناسی که طی سال های 91 و 92 انجام شد، دستاورد بزرگ و بی سابقه ای را برای جامعه علمی کشور به همراه داشته است.
دکتر چگینی، یادآور شد: آبان ماه سال 91 پروژه گشت بزرگ اقیانوس شناسی آغاز و اسفند ماه سال 92 این پروژه به اتمام رسید.
وی ادامه داد: طی این گشت توانستیم اطلاعات پیوسته ای در مورد خصوصیات فیزیکی،شیمیایی،زمین شناختی ،هواشناختی،زیستی و زیست محیطی آبهای خلیج فارس ،تنگه هرمز و دریای عمان به دست آوریم.
دکتر چگینی،یادآور شد: اندازه گیری گردش آب در خلیج فارس و دریای عمان و سپس مدل سازی آن از دیگر مهمترین اهداف این گشت بزرگ بود.
به گفته این مقام مسئول در پژوهشگاه علوم جوی و اقیانوسی کشور ، این نتایج تاکنون در آبهای جنوبی کشور ثبت نشده و مورد مطالعه قرار نگرفته بود.
وی با اشاره به اینکه برگزاری این گشت اقیانوس شناسی بخشی از طرح بین المللی "پایش جهانی اقیانوس هند"محسوب می شد،خاطرنشان کرد: نتایج این گشت،تاثیر بسزایی در تحلیل اطلاعات اقیانوس شناسی پژوهشکده های پژوهشگاه خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه به منظور انجام این گشت اقیانوس شناسی ،70 نفر کارشناس شرکت داشتند،اظهار داشت: 30 نفر کارشناس در کشتی در قالب تیم های 10 نفره و نیز 40 نفر کارشناس در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی به انجام گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان کمک کردند.
رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی خاطرنشان کرد: به منظور اجرایی شدن این طرح بین المللی ،20 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
دکتر چگینی،اظهار داشت: در بخش هایی از گشت اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و نیز کارشناسان پژوهشی ارگانهای دریایی دعوت به عمل آورده شد تا از نظرات کارشناسی آنها حین انجام گشت و جمع آوری داده ها،بهره مند شویم.
وی تاکید کرد: امیدواریم با تحلیل داده ها و اطلاعات به دست آمده طی گشت انجام شده نتایج آن را طی سال جاری منتشر کنیم و طی سالهای بعدی شاهد انجام دور جدید گشت های اقیانوس شناسی در کشور باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار