۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲

آغاز ششمین فصل کاوش های خلیج گرگان

ششمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان و کاوش های باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان، اوایل تیر ماه امسال آغاز خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۳۰۰۳
آغاز ششمین فصل کاوش های خلیج گرگانمدیر پایگاه دیوار تاریخی گرگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت:پیرو هماهنگی های انجام شده با پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ششمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان اوایل تیر ماه امسال انجام خواهد شد.
حمیدعمرانی یادآور شد: پیش از این قرار بود ششمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان در بهار امسال انجام شود که به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب این امر تحقق نیافت.
وی با اشاره به همکاری گروه باستان شناسی انگلیسی طی فصول گذشته برای کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان اظهار داشت: با برنامه ریزی های صورت گرفته این گروه باستان شناسی انگلیسی، گروه ایرانی را طی ششمین فصل کاوش های باستان شناسی دیوار گرگان همراهی خواهند کرد.
مدیر پایگاه دیوار تاریخی گرگان،تصریح کرد:به منظور انجام ششمین فصل کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان،اختصاص مبلغ 200 میلیون تومان مصوب شده است.
عمرانی یادآور شد: ساماندهی محوطه های کاوش شده طی فصل گذشته ،ادامه کاوشهای باستان شناسی دیوار گرگان در خشکی و داخل خلیج گرگان از برنامه های در نظر گرفته شده برای ششمین فصل کاوش است.
وی،با بیان اینکه از پنج سال کاوش انجام شده ،علاوه بر کاوش های انجام شده در خشکی ،سه سال کاوش های باستان شناسی زیرآب نیز انجام شده است،عنوان کرد: مهمترین نتیجه کاوش های باستان شناسی زیرآب در خلیج گرگان کشف بخشی از دیوار تمیشه در این خلیج بوده است.
این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان،اظهار داشت:نقشه برداری دیوار گرگان به منظور تعیین عرصه و حریم به گزارش مانا این اثر تاریخی یکی دیگر از مهمترین فعالیتهایی است که در دستور کار پایگاه میراث فرهنگی دیوار تاریخی گرگان قرار گرفته است.
قدمت دیوار گرگان نیزکه یکی از طولانی ترین دیوارهای جهان و به مار سرخ نیز معروف است،بنابر مطالعات هیئت های باستان شناسی به دوران ساسانی می رسد.
هم‌اکنون تقریبا تمام این دیوار تاریخی از میان رفته ‌است و تنها بخش‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر)، بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیرماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌است.
عکس این دیوار نخستین بار توسط "اریک اشمیت "خلبان آمریکایی ثبت شد.
اشمیت خبرنگار آمریکایی که با هواپیمای خود در سال ۱۳۱۶ از نقاط باستانی ایران عکاسی می‌کرد، در منطقه گرگان دیوار قرمز رنگی را دید که از سمت دریای خزر به طرف کوه‌های گلیداغ امتداد دارد. او از این دیوار عکس گرفت و این عکس‌ها سندی برای تحقیقات باستان شناسان ایرانی و خارجی بر این دیوار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار