۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱

تنش میان چین و ویتنام با برخورد دو کشتی

گارد ساحلی چین به سوی یک کشتی ویتنامی که مزاحمت ایجاد می کرد، با آب پاش حمله کرده و در نهایت، دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۹۹۶
تنش میان چین و ویتنام با برخورد دو کشتیبه گزارش مانا، تصاویری تازه از درگیری اخیر بین کشتی ویتنامی و گارد ساحلی چین منتشر شده است.
چین می گوید سکوهای حفاری نفت در حوزه قلمرو ارضی این کشور قرار دارد؛ ادعایی که ویتنام آن را رد می کند.
در تصاویری که به تازگی منتشر شده است، گارد ساحلی چین به سوی یک کشتی ویتنامی که مزاحمت ایجاد می کند، با آب پاش حمله می کند و در نهایت، دو کشتی با همدیگر برخورد می کنند. کسی در این حادثه زخمی نشده است.
این حادثه در حالی روی می دهد که به تازگی، موجی از احساسات ضد چینی در ویتنام ایجاد شده است به شکلی که شهروندان و صنایع چینی در ویتنام هدف حمله قرار گرفتند و بر اساس گزارش ها، خشونت های ناشی از این حملات بیست کشته به جا گذشته است.
از دیگر سو، آمریکا و ژاپن نیز بسیار تمایل به جانب داری در اختلافی که بین چین و ویتنام ایجاد شده است، دارند. وزیر دفاع آمریکا چین را متهم به اقدامات بی ثبات کننده کرده است و نخست وزیر ژاپن نیز می گوید از ویتنام در برابر حرکات اخیر چین حمایت می کند و حاضر است کشتی های گارد ساحلی در اختیار کشورهای همسایه قرار دهد.
واکنش چین، رد کردن اظهارات تحریک کننده مقامات آمریکایی و ژاپنی بود؛ وانگ گوانژونگ، معاون ستاد مشترک ارتش چین در سخنرانی خود در موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی گفته است چین به هیچ روی دست به اقدامات تحریک کننده نمی زند ولی اقدامات لازم را در برابر حرکات تحریک آمیز کشورهای دیگر صورت داده است.
سکوهای مورد مناقشه، فقط چهار مایل دریایی با جزایر شیشا که متعلق به چین هستند، فاصله دارند در حالی که فاصله این سکوها از ساحل ویتنام صد و سی مایل دریایی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار