۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱

10درصد اقتصاد ایران به بندر شهیدرجایی وابسته است

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: حدود 10درصد از اقتصاد ملی ایران به بندر شهیدرجایی وابسته است.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۲۹۸۸
10درصد اقتصاد ایران به بندر شهیدرجایی وابسته استبه گزارش مانا از بندرعباس، ابراهیم ایدنی با بیان این مطلب به جایگاه مهم این استان در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی پرداخت و افزود: طبق آخرین مطالعات انجام شده، سرزمین ایران ازپنج هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی برخوردار است.
ایدنی با اشاره به وجود 11 بندر مهم بازرگانی در سواحل شمالی و جنوبی ایران، ظرفیت تخلیه و بارگیری در کل بنادر کشور را 184 میلیون تن عنوان کرد و افزود: عملکرد بنادر کشور در سال 92 حدود 140 میلیون تن بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در سال گذشته، بیش از 14 میلیون نفر سفر دریایی در استان به ثبت رسید و 50 درصد تراکم این فعالیت ها در ایام نوروز بوده است.
وی در این خصوص با اعلام اینکه هرمزگان به تنهایی بیش از 95 درصد حمل و نقل مسافری دریایی کشور را بر عهده دارد، بر حساسیت و جایگاه این استان درتکمیل زیرساخت‌های مسافری در استان تأکید کرد.
ایدنی همچنین به تخلیه و بارگیری بیش از 90 میلیون تن کالا طی سال گذشته در بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: سهم این بندر از مجموع کل حجم تخلیه و بارگیری کشور بیش از 53 درصد است و مجموعه بنادر هرمزگان نیز حدود 60 درصد از کل عملیات بندری را بر عهده دارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بر ضرورت تعامل در توسعه فعالیت‌های گمرکی و بندری این استان تأکید کرد و تشکیل کمیته‌ای مشترک بین اداره کل بنادر و گمرکات استان را به منظور رفع مشکلات صاحبان کالا، صادرکنندگان و واردکنندگان به عنوان یکی از برنامه‌های مهم خود عنوان کرد.
وی سهم بندر شهید رجایی در عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی بنادر کشور را 56 درصد اعلام کرد و تکمیل زیرساخت‌های پایانه نفتی بندر خلیج فارس به عنوان زون نفتی مجتمع بندری شهید رجایی از جمله ساخت اسکله‌های با آبخور بالا را از اقدامات ضروری در این رابطه دانست.
ایدنی همچنین ضمن اشاره به اهمیت توسعه ظرفیت‌های کانتینری در بزرگترین بندر تجاری کشور، از سهم 84 درصدی بندر شهید رجایی از مجموع کل عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری کشور طی سال 92 سخن به میان آورد و گفت: در سال 90، حجم عملکرد کانتینری کشور بالغ بر 3.1 میلیون TEU بود که در سال 92 این بخش از عملیات تخلیه و بارگیری به 2.3 میلیون TEU کاهش یافت.
وی اظهار داشت: برهمین اساس، ارتقاء این بخش نیازمند ارایه خدمات بهینه در ترمینال‌های کانتینری و اراضی پشتیبانی، بازاریابی مجدد و رعایت اصول مشتری مداری است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه حدود 10 درصد از اقتصاد ملی ایران به بندر شهید رجایی وابسته است، خاطرنشان کرد: سهم بندر شهید رجایی در شاخص تولید ناخالص ملی با احتساب نفت 7.4 درصد و بدون احتساب آن 9.5 درصد است.
ایدنی اضافه کرد: بر همین اساس، هر اقدامی که باعث کند شدن روند صادرات و واردات دراین بندر شود، تأثیر منفی در بهای تمام شده کالاهای داخلی و پایین آمدن قدرت رقابتی کالاهای صادراتی در بازارهای بین‌المللی دارد و تأثیر منفی بر اقتصاد کشور و توان خرید مردم خواهد گذاشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار