۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲

احیای دریاچه ارومیه در تقابل با منافع کشاورزان نباشد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید احیای دریاچه ارومیه در تقابل با منافع مردم به ویژه کشاورزان و زارعان باشد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۲۹۷۹
احیای دریاچه ارومیه در تقابل با منافع کشاورزان نباشد
به گزارش مانا،جواد جهانگیرزاده با اشاره به اینکه بحران خشکی دریاچه ارومیه می تواند زندگی مردم را به خطر بیاندازد گفت: فاجعه پیش روی دریای ارومیه می تواند زندگی 13 میلیون نفر را به خطر بیاندازد، بافت های نمکی می تواند تا عمق کشور نفوذ کرده و باید برای این بحران کار گروه ویژه ای تشکیل دارد. ذرات نمک دریاچه ارومیه تهدید جدی برای حیات وحش این زیستگاه طبیعی و مردم منطقه است.
وی در ادامه افزود: ذرات نمک موجود در اراضی خشک شده دریاچه ارومیه که با طوفان از زمین برمی خیزد مشکل جدی برای حیات وحش و مردم منطقه ایجاد می کند. در حوضه آبریز دریاچه ارومیه علاوه بر تعداد زیادی روستا و ساکنان آنها، انواع حیات وحش از پرندگان گرفته تا پستانداران بویژه گوزن زرد و نادر ایرانی سکونت دارند که وقوع طوفان های نمکی زندگی مردم منطقه و تغذیه و زندگی جانوران با تهدید جدی مواجه می کند.
این نماینده مجلس یادآور شد: البته در چند روز اخیر بارش هایی در دریاچه ارومیه صورت گرفته که سبب شده این طور تصور شود که آب سطح دریاچه بالا آمده است. اما آنچه در واقعیت وجود دارد اینکه این بارش ها با آنچه که تلقی می شود نتوانسته تاثیر زیادی در حل بحران دریاچه ارومیه داشته باشد زیرا دریاچه ارومیه یک دریاچه عمیق نیست. این دریاچه در بالاترین شرایط آبی اش 14 متر عمق دارد و اگر در باقی نقاط آب وجود داشته باشد خود به خود تلقی این است که دریاچه پر از آب شده است.
جهانگیرزاده تاکید کرد: بارش های اخیر هم در مقایسه با بارش های میانگین سال گذشته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه کمتر از سال های گذشته و حتی سال گذشته است پس این خیلی امیدوار کننده نیست زیرا این پر شدن مقطعی و به دلیل نوع خصوصیات این حوزه آبریز می باشد.
نماینده مردم ارومیه با ابراز خرسندی از پذیرفتن واقعیت دریاچه ارومیه توسط دولت اظهار داشت: آقای روحانی دیروز در اجلاسی در میان جمعی از کارشناسان محیط زیست اذعان کردند که یک سری واقعیت های گریز ناپذیری در خصوص دریاچه ارومیه مورد تاکید است. اما اینکه دولت به این واقعیت رسیده که باید کاری برای احیای دریاچه ارومیه کرد جای خوشحالی دارد. هر چند هنوز هیچ اقدام عملیاتی صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: ما از این راضی هستیم که دولت به یک برداشت درستی رسیده است اما اینکه هدف اقدام عملیاتی است نیز درخواست زیادی از دولت نمی باشد. خوشبختانه دولت هم معتقد است هنوز اقدام عملیاتی انجام نداده است و از پاییز 93 اقدامات عملیاتی را شروع خواهند کرد.
این نمایند مجلس با اشاره به درک واقعیت دریاچه ارومیه افزود: درک دقیق واقعیت دریاچه ارومیه نیاز به تحقیق و بررسی فراوان دارد و در این باره باید از کارشناسان محیط زیست کمک گرفت. اما همه می دانند دریاچه ارومیه در یک روز خشک نشده که این انتظار وجود داشته باشد دولت در یک سال این کار را محقق کند.
جواد جهانگیرزاده تاکید کرد: نکته مهم دیگر که نباید در احیای دریاچه ارومیه فراموش شود اینکه، نباید احیای دریاچه ارومیه در تقابل با منافع مردم به ویژه کشاورزان و زارعان باشد. در نگاه اول در بخشی از احیا دریاچه ارومیه گاهی مواردی وجود دارد که به منافع مردم لطمه وارد می شود در حالیکه این طور نیست و می توان با هزینه هایی که در بخش توسعه ابیاری قطره ای صرف کرد آب دریاچه ارومیه را به سمت استفاده از منابع آبی پایدار با استفاده از تکنولوژی آبیاری مانند ابیاری قطره ای پیش برد.
وی یادآور شد: با این روند می توان گفت دو یا سه برابری ابی که امکان انتقال وجود دارد خود به خود توسط مردم حفظ خواهد شد و وارد دریاچه ارومیه می شود. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است: باید از ارائه راهکارهای نامناسب برای احیای دریاچه ارومیه دوری کرد. انتقال آب از حوزه های آبریز دیگر به دریاچه ارومیه راهکار طولانی مدتی برای احیاء دریاچه ارومیـــه نیست، شاید برای مدت کوتاهی جوابگو باشد اما در دراز مدت مثمر ثمر نخواهد بود.
جواد جهانگیرزاده در پایان با انتقاد از سهل انگاری مسئولین ذی ربط در سالهای گذشته نیز اظهار کرد: در صورتی که این عملیات، در سالهای گذشته رخ می‌داد، هزینه‌های احیا بسیار کمتر از امروز بود. پس به مسئولین محیط زیست و دولت توصیه می کنم از آغاز زود هنگام عملیات احیای دریاچه ارومیه هم نتیجه موثرتری خواهد داشت و هم هزینه کمتری به همراه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار