۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹

آغاز تولد بچه لاک پشت های پوزه عقابی در قشم

پیش بینی می شود تا نیمه تیرماه سال جاری حداقل 5 هزار بچه لاک پشت در ساحل حفاظت شده شیب دراز جزیره قشم سر از تخم بیرون آورند.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۲۹۷۴
 آغاز تولد بچه لاک پشت های پوزه عقابی در قشم
محمد هاشم داخته، رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: فصل تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی از نیمه های اسفند ماه آغاز شده بود و هم اکنون زمان سر از تخم در آوردن بچه لاک پشت ها فرا رسیده است.
وی با اشاره به اینکه از سه روز پیش تا کنون اولین بچه لاک پشت ها سر از تخم بیرون آورده اند گفت: تعداد بچه لاک پشت های به دنیا آمده طی سه روز گذشته حدود 500 قطعه بوده است.
داخته با بیان اینکه سر از تخم درآوردن بچه لاک پشت ها تا نیمه دوم تیر ماه ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: پیش بینی می شود در مجموع امسال شاهد به دنیا آمدن حداقل 5 هزار بچه لاک پشت در ساحل شیب دراز قشم باشیم. وی تصریح کرد: لاک پشت های عقابی در فصل قبل بیش از 9 هزار و 140 تخم در سواحل ماسه ای شیب دراز گذاشتند که از بین این تخم ها، شش هزار و 524 عدد از آنها تخم های رسیده ای بودند که دارای زرده و نطفه بودند و در پایان فصل تخم گذاری از بین تخم های رسیده 5 هزار و 882 عدد بچه لاک پشت به دنیا آمدند.
وی با اشاره به اینکه پروژه حفاظت از این تخم ها تا هدایت بچه لاک پشت ها به سمت دریا، همچون سال های گذشته امسال نیز در روستای شیب دراز جزیره قشم در حال انجام شد، خاطرنشان کرد: این پروژه حفاظتی با کمک جامعه محلی تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: با انجام این پروژه حفاظتی درصد موفقیت تولد بچه لاک پشت ها به 90 درصد افزایش یافته که این نرخ در دنیا بی نظیر است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این پروژه خود به بخشی از جاذبه گردشگری جزیره تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: بیش از 11 سال است که پروژه حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در جزیره قشم صورت می گیرد.
این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه سال 93 دوره بسیار مهمی در برنامه حفظ لاک پشت های دریایی در قشم محسوب می شود، یادآور شد: امیدواریم با برنامه ریزیهای صورت گرفته شاهد از بین رفتن خطر انتقراض این گونه مهم دریایی باشیم.
رئیس اداره میحط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، تاکید کرد: این پروژه که قبل از این در سال 1384 موفق شده بود عنوان موفق ترین پروژه حفاظتی کشور با مشارکت جامعه محلی را کسب کند در سال 1388 نیز از سوی بنیاد توسعه و محیط‌زیست آسیا اقیانوسیه در ژاپن در زمره 10 پروژه برتر حفاظتی انتخاب شد. به گفته داخته، در حال حاظر ساحل شیب دراز در خلیج فارس، بیشترین آمار تخم گزاری لاک پشت های عقابی را به خود اختصاص داده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار