۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶

روابط تجاری بنادر انزلی و اکتائو توسعه می یابد/ بررسی راه اندازی کریدور چین- اکتائو - انزلی

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر از توسعه روابط تجاری و همکاری دو منطقه آزاد انزلی و آکتائو قزاقستان خبر داد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۹۵۶
روابط تجاری بنادر انزلی و اکتائو توسعه می یابد/ بررسی راه اندازی کریدور  چین- اکتائو - انزلیعلی اکبر غنجی در گفتگو با مانا ضمن بیان این مطلب گفت : توسعه روابط تجاری دو منطقه آزاد انزلی و آکتائو قزاقستان در راستای نشست اخیر مدیران عامل منطقه آزاد دو کشور بررسی و ایده کریدور چین- آکتائو _ انزلی به جای چین - بندر عباس- تهران با هدف كاهش هزینه حمل و نقل و افزایش فعالیت مناطق آزاد دو طرف مورد تبادل نظر قرار گرفت .
وی ادامه داد : بی شك انتقال كالا چه از طریق چین به قزاقستان و ایران در آینده و چه با وضع فعلی حمل و نقل كالا از قزاقستان به ایران و بالعكس بدون در نظرگرفتن زیر ساخت حمل و نقل موفقیت چندانی ندارد .
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با اشاره به اشتیاق هر دو منطقه آزاد انزلی و اكتائو به ترغیب سرمایه گذاران در ساخت سردخانه و سیستمهای سورتینگ میوه و سایر صنایع افزود : سرمایه گذاری برای توسعه دو منطقه آزاد بدون در نظر گرفتن ناوگان ملی و نقش آن در این تجارت ما را در آینده با مشكل مواجه خواهد کرد و امکان انتقال کالا با توجه به وجود ناوگان كشورهای ساحلی خزر از طریق سایر پرچمها امكانپذیر می شود.
وی ادامه داد : در حال حاضر بندر آكتائو قزاقستان با داشتن تنها چهار پست اسكله كه یكی از آنها مختص غلات است نمی تواند چنین طرحی را بدون تغییر در برنامه ریزی در بندر و تغییر نگاه به شركتهای حمل و نقل بدست آورد.
غنجی به ارائه پیشنهاد از سوی کشتیرانی دریای خزر به مدیرعامل منطقه آزاد اکتائو اشاره کرد و افزود : برای رفع این مشکل پیشنهاد ایجاد تفاهم نامه مبنی بر انحصار حمل و نقل کالا توسط ناوگان ملی دو کشور و عدم ورود هیچیك از كشورها منطقه ساحلی خزر در حمل كالای مورد توافق دو منطقه آزاد مطرح شد.
همچنین پهلو دهی بدون نوبت ناوگان هر دو پرچم ، ورود كشتی های شركت خزر با بار میوه بدون انتظار نوبت ، اختصاص یك پست اسكله به ناوگان خزر با توجه به وجود دائمی شناورهای این شركت در لنگرگاه آكتائو و تجهیز بندر آكتائو به ادوات تخلیه و بارگیری و انتقال كانتینر جهت افزایش حمل و نقل با كانتینر از دیگر پیشنهادات کشتیرانی دریای خزر بود که مقرر شد طرف قزاق در این خصوص راینزنی های لازم را انجام دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار