۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰

لزوم معاف از مالیات ِموسسات آموزشی دریایی

نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۲۹۴۶
لزوم معاف از مالیات ِموسسات آموزشی دریایی
مدیر کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی خواستار معاف از مالیات شدن موسسات آموزشی دریایی شد.
حسین میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان این مطلب و با اشاره به صدور بیش از 280 هزار فقره گواهینامه برای دریانوردان گفت: تا پایان سال گذشته 153 هزار و هفت فقره گواهینامه شایستگی و 130 هزار فقره گواهینامه جانبی برای دریانوردان صادر شده است.
 وی تعداد دریانوردان فعال و دارای گواهینامه معتبر را 130 هزار نفر عنوان کرد و افزود: از این تعداد 10 هزار و 530 نفر در سفرهای نامحدود و 88 هزار و 975 نفر در سفرهای نزدیک به ساحل در منطقه خلیج فارس، دریای عمان و خزر فعال هستند همچنین 28 هزار و 414 دریانورد دارای گواهینامه، در شناورهای صیادی مشغول به کار هستند.
میرزایی با اشاره به اصلاحیه کنوانسیون STCW 2010تصریح کرد: کلیه اسناد و گواهینامه های دریانوردی باید تا پایان سال 2016 با اصلاحیه کنوانسیون STCW 2010مطابقت داشته باشند و پس از آن نیز در مقاطع زمانی پنج ساله یا کمترتمدید شود.
وی در ادامه گفت: تا پیش از این 54 دستورالعمل برای اجرای کنوانسیون STCW95 وجود داشت و با توجه به اصلاحاتی که در کنوانسیون STCW 2010 انجام شده، 54 دستورالعمل به 107 دستورالعمل و 5 هزار صفحه رسیده است.
وی در ادامه اظهار داشت: از تیرماه سال گذشته کلیه موسسات آموزشی دریانوردی دوره های آموزشی خود را بر اساس کنوانسیون STCW2010 برگزار کرده اند و کلیه افرادی که پیش از این تاریخ دوره ها را گذرانده اند نیز باید دوره های تطبیق را بگذرانند.
مدیر کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اقدامات انجام شده برای تطابق با اصلاحیه 2010 افزود: تا ابتدای ژانویه 2013 با همکاری ارگان های مختلف 107 دستورالعمل تهیه شده و باید تا تیر ماه سال جاری بسته ای حاوی استانداردهای آموزشی، آزمون ها و صدور گواهینامه های دریانوردی بر اساس اصلاحات کنوانسیون 2010 تهیه و همزمان با گزارش ممیزی مستقل به دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی ارسال شود.
میرزایی گفت: در کنوانسیون STCW 2010 پیش بینی شده اگر کشتی با پرچم کشور دیگری فعالیت می کند برای استخدام افسر خارجی هر دو کشور مذبور باید برابر کنوانسیون، آموزش یکدیگر را قبول داشته باشند کشورها پس از طی یک پروسه طولانی و امضای توافقنامه ، می توانند روی کشتی یکدیگر نیروی کار استخدام کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: انتظار ما از دریانوردان ایرانی این است که با تلاش ، پشتکار و کسب نمرات خوب به باقی ماندن در لیست سفید STCW کمک کنند.
موسسات دریایی باید معاف از مالیات باشند
وی سپس به مشکلات آموزش دریایی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه آموزش دریانوردی از ابتدا به صورت نیمه متمرکز تعریف شده است. در حالیکه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری باید آموزش رشته دریانوردی را به صورت متمرکز و نیمه متمرکز انجام دهد.
میرزایی در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به بورسیه کردن افزود: از یک سو بر اساس ماده 61 قانون خدمات کشوری بورسیه کردن توسط ارگان های دولتی حذف شده و از سوی دیگر آموزش و تربیت دریانورد به صورت متمرکز هم انجام نمی شود تا ارگان ها بتوانند نیروهای فارغ التحصیل را به کار گیرند. این مشکل آموزشی دریانوردان در جلسات مختلف با حضور سران ارگان های دریایی مطرح شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
وی سپس با اشاره به معاف از مالیات بودن کلیه مهد کودک ها و دانشگا ه های غیر انتفاعی و انتفاعی ارگان های وابسته به وزارت علوم و آموزش و پرورش گفت: متاسفانه در این میان موسسات آموزشی دریایی معاف از مالیات نیستند که در همین خصوص نامه مربوطه برای وزیر راه و ترابری تهیه شده تا در هیئت دولت مصوبه معاف از مالیات بودن برای این موسسات دریافت شود.
میرزایی در خصوص استفاده موسسات آموزشی از تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی گفت: چند شرکت برای استفاده از تسهیلات کمیته وجوه اداره شده معرفی شده اند اما منابع این کمیته هم ناچیز است و امکان پاسخگویی به همه نیازها نیست.
مدیر کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی با بیان لزوم هزینه در زمینه آموزش توسط شرکت های کشتیرانی گفت: ارگانهای دریایی نباید به یکباره امر تربیت و آموزش نیروی انسانی دریانورد را کنار بگذارند انتظار ما از شرکت ها و کشتیرانی ها در برهه زمانی فعلی این است که برای آموزش و تربیت نیروی انسانی هزینه کنند تا در آینده با کمبود نیروی متخصص مواجه نشویم.
وی ادامه داد: امروز با توجه به مشکلات اشتغال در کشور رشته دریانوردی متقاضی دارد.
میرزایی درادامه با اشاره به اهداف برنامه پنجم توسعه در خصوص تربیت پنج هزار دریانورد تصریح کرد: علیرغم بازار نامناسب در بخش دریایی تا پایان برنامه تربیت پنج هزار دریانورد محقق خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار