۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴

ادامه توقف صید کیلکا تا پایان خرداد ماه

مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران از ادامه توقف صید ماهیان کیلکا در آبهای خزر تا پایان خرداد ماه سال جاری خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۲۹۴۱
ادامه توقف صید کیلکا تا پایان خرداد ماه
مهرداد قلی پور به خبرنگار مانا گفت: در راستای حفظ ذخایر کیلکای دریای خزر، چند سالی است که در فصل تخم ریزی این گونه ماهیان، صید و صیادی ماهیان کیلکا از سوی صیادان استانهای گیلان و مازندران متوقف می شود.
وی افزود: خوشبختانه جامعه صیادی هم اکنون به این سطح از فرهنگ صیادی مسئولانه رسیده است که زودتر از اعلام مرکز اکولوژی دریای خزر و سازمان شیلات نسبت به تعطیلی صید کیلکا در فصل تخم ریزی اقدام می کند.
وی تصریح کرد: در این راستا نیز از 25 اسفندماه سال گذشته به دلیل آغاز فصل تخم ریزی این گونه ماهیان، صید کیلکا متوقف شده است. به گفته قلی پور، توقف صید کیلکا تا پایان فصل تخم ریزی یعنی پایان خردادماه ادامه دارد و شروع صید کیکلا در سال جاری از اول تیر ماه آغاز خواهد شد.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان مازندران با اشاره به اینکه طی سال گذشته، 11 هزار تن ماهی کیلکا صید شد گفت: این آمار نسبت به سال 91 با کاهش همراه بوده است.
وی تاکید کرد: از آنجا که شرایط جوی و بارندگی تاثیر بسزایی در صید کیلکا دارد، بنابراین در صورت مساعد بودن شرایط جوی می توانیم به صید قابل قبول در سال جاری امیدوار باشیم.
قلی پور تاکید کرد: بیشترین میزان صید کیلکا در فصل زمستان بوده که یکی دیگر از دلایل افزایش صید این است که در زمستان به دلیل طولانی تر بودن شب، صیادان می توانند 13 ساعت در طول شبانه روز را به صید اختصاص دهند.
وی تصریح کرد:در حال حاضر صیادان کیلکاگیر با استفاده از نور لامپ و قرار دادن آن در تورهای خود اقدام به صید کیلا می کنند و این در حالی است که در سایر کشورهای دنیا برای صید بیشتر کیلکا از پمپ های مکنده استفاده می کنند.
به گفته قلی پور، قیمت این پمپهای مکنده حداقل سه میلیارد تومان است که خرید آن برای کیلکاگیران ایرانی با وضعیت کاهش ذخایر کیلکا، به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد.
مدیر عامل اتحادیه ماهیگیران کیلکای استان هرمزگان، یادآور شد: در حال حاضر 44 فروند شناور در استان مازندران و 40 فروند شناور در استان گیلان به صید کیلکا مشغول هستند.
وی ادامه داد:به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب در استان مازندان،صید کیلکا در این استان در 170 روز از سال و در گیلان 160 روز انجام می شود. قبل از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر و تهدید کیلکا ماهیان در سال 79، 90 تا 95 درصد گونه کیلکا درسبد صید قرارداشت اما از سال 79 تاکنون با ورود این مهاجم ،میزان صید این گونه به پنج تا 10 درصد کاهش یافته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار