۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲

رهاسازی بیش از یک میلیون بچه ماهی خاویاری

مدیرکل اداره شیلات گلستان گفت: پیش بینی می شود، امسال بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در دریا رهاسازی شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۴۲۹۰۰
رهاسازی بیش از یک میلیون بچه ماهی خاویاری
علی اکبر پاسندی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری جزء سرمایه ملی محسوب می شوند و حفظ این گونه ارزشمند از وظایف حاکمیتی ماست اظهار داشت: بر اساس اعلام مسئولان مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری شهید مرجانی، در سال جاری تعداد 126 مولد وارد کارگاه شهید مرجانی شده است.
وی تصریح کرد: از این مولدین به مقدار 140 کیلوگرم تخم استحصال شده و پیش بینی می شود، امسال بیش از یک میلیون قطعه بچه ماهی در دریا رهاسازی شود.
به گفته وی، انواع بچه ماهیان خاویاری تولید شده در این مرکز بعد از اینکه به وزن سه الی پنج گرم برسد جهت رهاسازی به دریا منتقل می شود و در رودخانه های منتهی به دریای خزر به خصوص رودخانه گرگان رود رهاسازی می شود.
مدیر کل شیلات استان گلستان در ادامه افزود: ماهیان خاویاری زودکوچ هستند و برای بقا و زاد و ولد از دریا به سمت رودخانه های استان مهاجرت می کنند. به گفته وی، مهاجرت این گونه ماهیان از اسفند ماه شروع شده و تا خرداد ماه به طور طبیعی تکثیر یافته و دوباره به سمت دریا مهاجرت می کنند.
این مقام مسئول در استان گلستان، کمی آب رودخانه های استان را مانعی برای انجام تکثیر طبیعی ماهیان خاویاری عنوان کرد و افزود: آلودگی رودخانه ها، حضور افراد غیرمسئول و صید بی رویه ماهیان خاویاری توسط صیادان غیرمجاز موجب شده تکثیر طبیعی این گونه از ماهیان با مشکل مواجه شود.
وی تصریح کرد: شیلات ایران به منظور احیای دریای خزر و با احداث مراکز تکثیر نسبت به انتقال مولد از دریا و انجام عملیات تکثیر مصنوعی اقدام کرده است.
مدیرکل اداره شیلات گلستان خاطرنشان کرد: تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری در استان با هدف بازسازی ذخایر دریا و حفظ این گونه از ماهیان دریایی در مرکز تکثیر و پرورش شهید مرجانی انجام می شود.
وی گفت: در حال حاضر به علت کاهش شدید ذخایر این گونه از ماهیان پنج کشور حاشیه دریای خزر از صید تجاری این ماهی ممنوع شده و فقط می توانند صید حفاظتی انجام دهند.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار