۰۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷

کشتیرانی مرسک ناوگان خود را اجاره می دهد

مرسك لاین قصد دارد تركیب كشتی‌های ناوگان در اختیار خود اعم از ملكی و اجاره‌ای را به صورت بلند مدت اجاره دهد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۸۷۴
کشتیرانی مرسک ناوگان خود را اجاره می دهد
به گزارش مانا به نقل از لویدزلیست شرکت کشتیرانی مرسک دانمارک نه تنها هیچ برنامه فوری برای سفارش مجدد ساخت كشتی‌های جدید ندارد بلکه قصد دارد کشتی های ناوگان خود را با هدف تكیۀ هر چه كمتر بر ظرفیت حمل، اجاره دهد.
مدیر ارشد اجرایی ای‌پی مولر مرسك در این باره می گوید: مرسك لاین در طول چند سال آینده ممكن است برای سفارش ساخت كشتی‌های بیشتر به یاردهای كشتی‌سازی مراجعه کند البته بعد از آنكه همه كشتی‌های در دست ساخت با ظرفیت بیش از 18 هزار TEU اش تحویل شوند و رشد حجم محمولات ادامه داشته باشد.
"نیلز اندرسون"ادامه می دهد : در صورتی كه فعالیت ساخت كشتی‌های جدید از سرگرفته شود، احتمالاً مرسك لاین مانند شركایش در شبكه P3، یعنی شرکت کشتیرانی MSC سوئیس وشرکت کشتیرانی CMA CGM فرانسه عمل نكرده و كشتی‌های مورد نیازش را از طریق قراردادهای اجاره بلندمدت تامین نخواهد کرد. دو شركت مذكور از مزایای منابع مالی جدید در دسترس در چین برای پشتیبانی از برنامه‌های توسعه ناوگان‌شان بهره برده‌اند.
وی معتقد است : اما با توجه به هزینه سرمایه پایین در مقایسه با تامین‌كنندگان كشتی‌های اجاره‌ای، این شركت حمل كانتینری دانماركی ترجیح خواهد داد زمانی كه قصد دارد دور جدیدی از سرمایه‌گذاری برای خرید انجام دهد، كشتی‌های مورد نیازش را مستقیماً خریداری کند.
اندرسون به لویدزلیست گفته است: ما در نظر نداریم وارد قراردادهای بلندمدت جدیدی با مالكان كشتی‌ شویم، چرا كه از نقطه نظر هزینه این سرمایه‌ بهینه نیست وقتی می‌توانیم كه آنها را با هزینه‌های پایینی‌ در اختیار بگیریم.
مدیر ارشد اجرایی ای‌پی مولر مرسك تاکید کرده است: منظورمان این نیست كه مرسك لاین كشتی‌های اجاره‌ای بلندمدت فعلی‌ را به مالكان پس خواهد داد، بلكه ما در حال حاضر ظرفیت حمل در اختیارمان را لازم داریم.
با وجود این،اندرسون در ادامه آورده‌ است: با نگاهی به آیندۀ دورتر، گمان می‌كنیم كه سهم كشتی‌های اجار‌ه‌ای در ناوگان در اختیارمان روندی نزولی خواهد داشت و ما تمایل خواهیم داشت برنامه‌های توسعه‌ای را با كشتی‌های ملكی خودمان به پیش ببریم.
وی در ادامه عنوان داشت:در حال حاضر، تمایلی برای ورود به معاملات سفارش كشتی كه چینی‌ها پیشنهاد می‌كنند نداریم، چرا كه ما در فرایند سفارش كشتی‌های ساخت جدید نیستیم.
اندرسون تاکید کرد : ما اكنون در بازار سفارش ساخت كشتی حضور نداریم، بنابراین زمانی كه به این نتیجه رسیدیم تناژ جدیدی لازم داریم، این موضوع را نیز مد نظر قرار خواهیم داد.
اما هدفمان تنظیم سهم ظرفیت ملكی و اجاره‌ای به گونه‌ای است كه با توجه به ادامه تمركز بر برنامه كاهش هزینه‌، تكیه‌مان بر كشتی‌های اجاره‌ای بلندمدت كاهش یابد.
با وجود این،از بازار اجاره كشتی برای رفع نیازمندی ظرفیت حمل برای پاسخ به نوسانات تقاضا استفاده خواهیم كرد، اما این موارد را در قالب توافقنامه‌های كوتاه‌مدتی انجام خواهیم داد كه به ما اجازه خواهد داد انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و تعداد كشتی‌های بكارگرفته شده را سریعاً با میزان نیازمندی‌هایمان منطبق كنیم.
آقای اندرسون همچنین عنوان داشتند: «طی برنامه‌ای بلندمدت، ما سعی خواهیم داشت به تدریج كشتی‌های مدرن‌تری خریداری نماییم و از این طریق سهم كشتی‌های اجاره‌ای از ناوگان‌ در اختیارمان را كاهش دهیم.»
به گفته وی زمانی مرسك لاین احتمالاً برای سفارش كشتی‌های جدید به یاردهای سازنده كشتی مراجعه خواهد کرد.
این شركت حمل كانتینری از سه ماهه دوم سال 2011 -كه سری كشتی‌های نوع Triple-E با ظرفیت18 هزار و 270 TEU را سفارش داد- سفارش ساخت كشتی جدیدی نداده است در حالی كه از آن زمان به بعد، شركت‌های حمل كانتینری پیشرو برای ساخت كشتی‌های جدید با ظرفیت 14 هزار TEU و بیشتر سرمایه‌گذاری‌هایی داشته‌اند. قیمت كشتی‌های جدید از زمان آخرین سفارش ساخت كشتی مرسك لاین به بعد به شدت افت داشته است، در عین حال تكنولوژی كشتی‌ها نیز روند رو به رشدی را داشته است.
تاكنون مرسك لاین شش فروند از كشتی‌های نوع Triple-E را تحویل گرفته است و قرار است در سال جاری و سال بعد نیز 14 فروند دیگر تحویل بگیرد كه در مجموع ظرفیت ناوگان در اختیار این شركت را حدود 252 هزار TEU افزایش خواهد یافت.
در پایان سه ماهه دوم سال جاری میلادی، ناوگان در اختیار این شركت متشكل از 268 فروند كشتی ملكی در مجموع به ظرفیت 1.6 میلیون TEU و 296 فروند كشتی اجاره‌ای در مجموع به ظرفیت 1.1 میلیون TEU بوده است. یك سال پیش از این، این مقادیر به ترتیب 275 فروند كشتی ملكی با ظرفیت 1.5میلیون TEU و 302 كشتی اجاره‌ای به ظرفیت 1.1 میلیون TEU بوده است.
اواخر سال گذشته، مرسك لاین به توافقی دست یافت كه مطابق آن قرارداد اجاره 14 فروند از كشتی‌های اجاره‌ای فسخ شد و پنج فروند از آنها در مجموع به ظرفیت 20 هزار TEU در سه ماهه چهارم 2013 و 9 فروند دیگر در مجموع به ظرفیت36 هزار TEU در سه ماهه اول سال جاری به مالكان آنها بازگردانده شدند.
در نتیجه، ظرفیت ناوگان در اختیار شركت مرسك لاین در بازه زمانی سه ماهه آخر 2013 و سه ماهه اول سال جاری، فقط یك درصد رشد داشت و در طول 12 ماه گذشته نیز 2.2 درصد رشد داشته است كه در مقایسه با رشد ناوگان در بخش حمل كانتینری جهان کاهش داشته است.
با وجود این، حجم محمولات بخش كانتینری با 7.3 درصد رشد به 4.4 میلیون TEU رسیده و با توجه به رشد متوسط ظرفیت ناوگان، سبب شده ضریب بكارگیری ناوگان حمل كانتینری افزایش یابد. مرسك لاین همچنین پیش‌بینی كرده است ظرفیت ناوگان بخش كانتینری در طول سال جاری حدود 4 تا 5 درصد رشد داشته باشد.
رشد حجم محمولات جابجا شده توسط این شركت نیز بالاتر از نرم متوسط صنعت بوده، هر چند که مدیر ارشد اجرایی این شرکت می گوید این موضوع هدفمند نبوده است و مرسك لاین همچنان در نظر دارد متناسب با بازار رشد كند تا اینكه افزایش سهم بازار را در نظر داشته باشد.
اما قابل ذكر است یكی از دلایل افزایش محمولات جابجا شده توسط این شركت، رشد قوی‌تر حجم محمولات در مسیرهای برگشتی از اروپا به آسیا بوده است. این موضوع بازتاب رقابتی‌تر شدن صادركنندگان اروپایی است و همچنین تغییر روندی كه چین مد نظر دارد تا بیش از گذشته بر مصرف داخلی تمركز كند كه سبب واردات بیشتر می‌شود.
برچسب ها: مرسک
ارسال نظرات

نظرات کاربران

n yadollahi Iran, Islamic Republic of ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷
0
0
کشتيراني مرسک ناوگان خود را اجاره مي دهد??
به نظر مي رسد خبر به اشتباه ترجمه شده است. چون كشتيراني مرسك كشتي هاي خود را اجاره نمي دهد!
بله اجاره مي دهد.
آخرین اخبار