۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱

منافع ملی ایران در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس

محمد جواد ظریف گفت: ایران در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس دارای منافع امنیت ملی است
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۸۵۰
منافع ملی ایران در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس
به گزارش مانا، محمد جواد ظریف در گفت وگو با مجله نیویورکر تاکید کرد: ایران در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس دارای منافع امنیت ملی است ما در مبارزه با تروریسم و عدم ثبات در افغانستان دارای منافع ملی هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت : یک توافق هسته ای به طور قطع در آینده سیاسی ایران تاثیرگذار است اگر ما بتوانیم به مردم مان نشان دهیم و ثابت کنیم که غرب اکنون حاضر است با ایران براساس احترام متقابل، منافع مشترک و وضعیتی برابر معامله کند در این صورت این مساله تاثیری بر تمام جنبه های عملکرد سیاست خارجی ایران و برخی جنبه های سیاست داخلی ایران دارد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به خط قرمزهای موجود به ویژه میان تهران و واشنگتن که اغلب برطرف نشدنی به نظر می آیند، دستیابی به یک توافق تا چه اندازه سخت می باشد؟ گفت: چنین توافقی هم می تواند آسان باشد و هم سخت.
ظریف تشریح کرد: آسان چون به طور ظاهر ما دیدگاه های مشابهی در مورد اهداف این توافق داریم. ما سلاح هسته ای نمی خواهیم و آنها می گویند که هدف تضمین این مساله است که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست بنابراین از نظر من چنین هدفی هم اکنون به دست آمده است و ما باید فقط مکانیزم مورد نیاز برسر این پروسه را پیدا کنیم.
ظریف تاکید کرد: اما جزئیات می تواند طاقت فرسا و سخت باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همچنین به دلیل وجود کسانی که توافق را نمی خواهند و آنهایی که منافع شان را در بی اعتمادی بیشتر و مناقشه می بینند کار را سخت می کنند و تمام تلاش شان را برای ممانعت از این توافق به کار می گیرند.
وی گفت: اکنون آنها زمان داشتند تا خود را جمع و جور کنند و احتمالا با تاکتیک های جدید به میدان بیایند. من هنوز معتقدم که آنها شکست می خورند اما آنها زندگی را برای کسانی که چیزی مثبت می خواهند سخت تر می کنند.
ظریف تاکید کرد: تنها درون مایه مذاکرات ایران با شش قدرت جهانی احترام است. احترام برای حقوق ایران.
وزیر خارجه کشورمان همچنین اظهار کرد: مذاکرات هسته ای در مورد ظرفیت هسته ای نیست این مذاکرات در مورد شرافت و شان ایران است.
وی ادامه داد: اگر طرف مقابل اهمیت این شرافت و شان را برای مردم ایران درک کند و این حقیقت را که ایرانیان مختلف که حتی تاسیسات نطنز، اراک یا فردو را ندیدند معتقدند که این شرافت و تکنولوژی و توسعه آنها قابل فروش نیست در این صورت آنها می توانند به یک درک مشترک با ما برسند.
ظریف همچنین در سخنانش آورده است که مذاکرات هسته ای در میان دولت ایران یک مباحثه است که این مباحثه سالم و گرم است. این یک موضوع بسیار بسیار مهم است و تعابیر مهمی دارد به همین دلیل تصمیم گیری در مورد آن سخت است. همچنین بی اعتمادی زیادی نسبت به غرب وجود دارد بنابراین هر قدمی که برداشته می شود، با احتیاط و ملاحظات است.
خبرنگار نیویورکر در ادامه گفت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با محمود احمدی نژاد به ویژه در مواجهه با سیاست خارجی متفاوت است و وزیر امور خارجه کشورمان در این باره گفت: ما دورنمای متفاوتی از دنیا داریم. ما جهان را لزوما به صورت سیاه و سفید نمی بینیم. ما معتقدیم که امکان مشارکت و همکاری وجود دارد. ما معتقدیم که برای اینکه بتوانیم با کسی مذاکره کنیم، با آنها مشارکت داشته باشیم و به یک درک برسیم لزوما نباید با آنها موافق باشیم.
ظریف تاکید کرد: ما در واقع اعتماد به نفس بیشتری داریم بنابراین معتقدیم که می توانیم مذاکره کنیم و به اهداف مان دست پیدا کنیم چون قابلیت اینکه بتوانیم به صورت منطقی نظرمان را بگوییم و طرف مذاکره کننده مان را متقاعد کنیم که می توانند با ما به توافق برسند، داریم. با این همه هیچ چیز نمی تواند مانع از بازگشت جمهوری اسلامی ایران به موضع تندروها شود.
محمدجواد ظریف تشریح کرد: رای دهندگان می توانند ما را به خانه بازگردانند. من خیلی زود و در سن 47 سالگی بازنشسته شدم بنابراین می توانم دوباره نیز بازنشسته شوم و فکر می کنم مردم حق دارند که اینگونه انتخاب کنند.
این مجله آمریکایی همچنین نوشت: ظریف انتخاب احمدی نژاد به عنون رئیس جمهور ایران در سال 2005 را به عدم پاسخگویی غرب به امدادرسانی دیپلماتیک در دوران ریاست جمهوری محمدخاتمی نسبت داد و گفت: ایران یک دیپلماسی صادقانه و مشارکتی انتخاب کرد اما واکنش غرب براساس توهمات بود و متاسفانه کسانی در کاخ سفید نشسته بودند که درک و دانشی محدود از واقعیت های جهان داشتند. واکنش به این صداقت، متکبرانه، غیرممکن و توهم آمیز بود. مردم ایران معتقد بودند که شرافت آنها به خطر افتاده و این صداقت دولت آنها با دشمنی و خواسته های غیرممکن مواجه شده است. بنابراین آنها کسی را انتخاب کردند که کاملا با این رویکرد مخالف بود.
وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: حس قربانی شدن، افکار ایرانی ها را دربرگرفته است. هر صحبتی که از واشنگتن بیرون می آید غیرمحترمانه است، تلاش می کند تا مردم ایران را تهدید کند و ایرانی ها را تحت فشار قرار دهد از این رو آنها خیلی فوری واکنش نشان می دهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی مردم ایران در نماز های جمعه علیه آمریکا شعار می دهند و چرا از آمریکایی ها می خواهند در مورد چیزی که خودشان حساس نیستند، حساس باشند اظهار کرد: ما در مورد چیزی که عموم مردم انجام داده اند در مقابل آنچه که رئیس جمهور آمریکا انجام داده صحبت می کنیم.
ظریف به سخنان باراک اوباما و جورج بوش که گفته اند حمله نظامی علیه ایران هنوز یک گزینه است اشاره کرد و گفت: مردم ایران به تهدید و فشار به طور منفی پاسخ می دهند و تقریبا به آن حساس شده اند. این مساله موجب آزردگی مردم ایران شده و به همین دلیل شما شاهد شعارهای برخی مردم در نمازهای جمعه هستید.
وی ادامه داد: من به شما اطمینان می دهم این مردم همان کسانی هستند که بعد از حادثه 11 سپتامبر با آمریکایی ها ابراز همدردی کردند و حتی برای ابراز یک همدلی و یگانگی خود با آمریکایی ها با در دست گرفتن شمع در خیابان راهپیمایی کردند. اما در دو نماز جمعه هیچ شعاری داده نشد اما چه چیز تغییر کرد؟ اظهارات رامسفیلد و کاندولیزا رایس آزاری بود برای مردم ایران.
ظریف تاکید کرد: آمریکا باید در طول 35 سال گذشته بیش از این فهمیده باشد که ایرانی ها به احترام پاسخی مثبت می دهند. آن را امتحان کنید، شما را نخواهد کشت.
وزیر خارجه کشورمان در ادامه یادآور شد: در اینجا دو چشم انداز وجود دارد؛ یک چشم انداز مناقشه بیشتر، تنش های بیشتر و بی اعتمادی بیشتر حتی از آنچه در گذشته داشته ایم خواهد بود اما چنین وضعیتی اگر از گذشته بدتر شود به راحتی قابل مدیریت نخواهد بود و حتی می تواند بدتر و خطرناک تر شود. بنابراین یک گزینه وجود دارد که من امیدوارم مقابل ما نباشد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورکر در این مورد که با توجه به تهدید های اسرائیل و آمریکا در مورد باقی بودن گزینه جنگ در صورت شکست خوردن دیپلماسی آیا چنین نتیجه ای جنگ دیگر در خاورمیانه خواهد بود؟ گفت: من تا این اندازه در مورد جنگ نگران نیستم. ناامنی واژه ای است که من از آن برای ناامنی ،تنش و جنگ استفاده می کنم. من فکر می کردم مردم متمدن جنگ را کنار گذاشته اند، اما برخی اوقات مردم تصمیمات معقول نمی گیرند.
ظریف در ادامه دومین چشم انداز موردنظر خود را امیدوارکننده تر توصیف کرد و گفت: چنین چشم اندازی علیرغم وجود تفاوت ها این است که قدرت های جهانی بتوانند در مورد مسائل جدی نگرانی های مشترک شان با هم همکاری و تلاش کنند و آنها را پایان دهند. این مسائل شامل مشکلات عدم ثبات، افراط گرایی و تروریسم در خاورمیانه و افغانستان و یکسری دیگر از احتمالات شامل پذیرفتن ایران به عنوان منبع قابل اعتماد انرژی اروپا است.
وزیر خارجه کشورمان در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ایران و آمریکا پس از 35سال قطع روابط دیپلماتیک اکنون منافع مشترکی دارند یا خیر؟ گفت: آیا من گفتم که منافع مشترکی وجود دارد؟ ایران در منع اشاعه سلاح های کشتار دسته جمعی دارای منافع امنیت ملی است بنابراین اگر آمریکا نیز در منع اشاعه این سلاح ها دارای منافعی است، این یک مساله است. ایران در آزادی کشتیرانی در خلیج فارس دارای منافع امنیت ملی است ما در مبارزه با تروریسم و عدم ثبات در افغانستان دارای منافع ملی هستیم.
وی ادامه داد: ما در ایجاد ثبات و برقراری دولت های پایدار در منطقه دارای منافع امنیت ملی هستیم. ما همچنین برای پایان دادن به خونریزی ها در سوریه دارای منافع امنیت ملی هستیم. اگر من آنچه را که آمریکا در ظاهر می گوید بپذیرم، در این صورت نزدیکی وجود دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار