۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶

همکاری ایران و قزاقستان در بخش کشتیرانی

در دیدار رؤسای جمهور ایران و قزاقستان در شانگهای بر اهم همکاری های مشترک دو کشور در بخش کشتیرانی تاکید شد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۸۱۵
همکاری ایران و قزاقستان در بخش کشتیرانیبه گزارش مانا به نقل از واحد مرکزی خبر، رؤسای جمهور ایران و قزاقستان در دیداری در حاشیه چهارمین اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) بر ضرورت توسعه و گسترش همه جانبه مناسبات دو کشور تأکید کردند.
دکتر حسن روحانی در این دیدار با بیان اینکه قزاقستان به عنوان یکی از همسایگان برای ایران کشوری حایز اهمیت است، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش و تقویت روابط و همکاری های مشترک با این کشور تأکید کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه مسائل مربوط به دریای خزر نیز باید همکاری های مشترکی میان ایران و قزاقستان انجام شود، تجارت، کشتیرانی، حفظ محیط زیست و توسعه گردشگری را از طریق خزر مهم توصیف کرد و افزود: ایران و قزاقستان ظرفیت های بسیاری برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند که باید از این ظرفیت ها در جهت گسترش مناسبات استفاده کنیم.
وی تصریح کرد : مشکلات بانکی دو کشور باید با تلاش مسئولان دو طرف حل و فصل شود که در این راستا مسئولان بانک های مرکزی دو کشور می توانند با تعاملات بیشتر راه حل ها در این جهت را بررسی کنند.
دکتر روحانی با تقدیر و تشکر از میزبانی قزاقستان در مذاکرات ایران با 1+5 گفت: قزاقستان به عنوان کشوری دوست و همسایه همواره مواضع خوبی در قبال مسئله هسته ای ایران داشته است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در موضوع هسته ای ایران اگر طرف مذاکره کننده ما بهانه جویی ها را کنار بگذارد این مسئله به خوبی قابل حل و فصل است که البته امروز با روند خوبی که مذاکرات دارد در آستانه حل و فصل این مسئله هستیم و در این راستا حمایت قزاقستان نیز می تواند تسریع کننده باشد.
رئیس جمهور همچنین بر تسریع در اجرای عملیات احداث خط آهن مشترک میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان تأکید کرد.
دکتر روحانی با استقبال از دعوت رئیس جمهور قزاقستان برای دیدار رسمی از این کشور گفت: در این راستا کمیسیون مشترک دو کشور باید فعال شود تا زمینه های لازم برای گسترش روابط میان دو کشور را در این سفر آماده و تنظیم کنیم.
نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم توسعه همکاری ها و روابط ایران و قزاقستان تصریح کرد: استفاده از ظرفیت ترانزیتی ایران از طریق خط آهن مشترک برای ما بسیار حایز اهمیت است و در جهت تکمیل این طرح اقدام خواهیم کرد.
رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه مواضع ایران و قزاقستان در خصوص دریای خزر با یکدیگر مشترک است، گفت: اختلاف نظرها در این خصوص از طریق بهره گیری از اشتراکات و در چارچوب نگاهی کارشناسانه و حقوقی ازجانب سران کشورهای حاشیه خزر قابل حل و فصل است.
وی افزود: دریای خزر دارای ذخایری مهم و آبزیان قابل پرورش منحصر به فردی است که باید همه کشورها بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.
نظربایف همچنین با دعوت ازدکتر روحانی برای دیدار رسمی از قزاقستان علاقه مندی کشورش را برای گسترش همه جانبه مناسبات با ایران ابراز و خاطرنشان کرد: قزاقستان از تحرک جدید ایران در مذاکرات با 1+5 حمایت می کند و امیدوار است تحریم ها علیه این کشور به زودی برداشته شود.
رئیس جمهور قزاقستان انتخاب دکتر روحانی را به عنوان رئیس جمهور ایران نه فقط برای ایران، بلکه برای منطقه امیدآفرین توصیف کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار