۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲

افت فشار گاز در چاه های دریایی پارس جنوبی رد شد

مدیرعامل پتروپارس با اشاره به تولید روزانه یک هزار میلیارد فوت مکعب گاز در فاز ۱۲ پارس جنوبی هرگونه افت فشار گاز در چاه های دریایی بزرگترین فاز پارس جنوبی را رد کرد و گفت: کل این مگا پروژه با ۷.۵ میلیارد دلار در مدار بهره برداری قرار می گیرد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۷۸۶
افت فشار گاز در چاه های دریایی پارس جنوبی رد شدبه گزارش مانا به نقل از مهرمحمدجواد شمس درباره آخرین وضعیت توسعه فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز در دست اجرای پارس جنوبی، گفت: از بهمن ماه سال گذشته تولید گاز طبیعی و میعانات گازی در فاز 12 پارس جنوبی آغاز شده است.
مدیرعامل پتروپارس با اعلام اینکه از هفته پایانی اسفند ماه سال گذشته تحویل گاز شیرین به شبکه گاز سراسری کشور آغاز شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی هشت تا ده میلیون مترمکعب گاز طبیعی در اولین ردیف شیرین سازی پالایشگاهی فاز 12 تولید و به شبکه سراسری تحویل داده می شود.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود از خرداد ماه سال جاری ظرفیت تولید روزانه گاز در فاز 12 پارس جنوبی به یکهزار میلیارد فوت مکعب (25 میلیون مترمکعب در روز) افزایش یابد، اظهار داشت: هم اکنون 10 حلقه چاه در اولین سکوی فاز 12 پارس جنوبی آماده تولید گاز از مخزن مشترک هستند.
شمس همچنین در پاسخ به مهر در خصوص آخرین وضعیت نصب و راه اندازی سکوی دوم و سوم فاز 12 پارس جنوبی در خلیج فارس، بیان کرد: قرار است ساخت هر دو سکوی دریایی تا پایان خرداد ماه سال جاری تکمیل و در تابستان در خلیج فارس نصب شوند.
مدیرعامل پتروپارس با یادآوری اینکه بر اساس برنامه زمان بندی باید تا آذر ماه سال جاری دو سکوی دریایی باقیمانده فاز 12 پارس جنوبی به طور کامل در خلیج فارس نصب و راه اندازی شوند، تبیین کرد: در مجموع تا پایان سال جاری ظرفیت تولید گاز در فاز 12 پارس جنوبی به 70 میلیون مترمکعب و معادل 2.5 فاز استاندارد پارس جنوبی افزایش می یابد.
این مقام مسئول همچنین با رد افت فشار گاز در چاه های فاز 12 پارس جنوبی، درباره تامین منابع مالی بزرگترین فاز در دست اجرای پارس جنوبی، گفت: منابع مالی این مگا پروژه توسط فاینانس نیکو در قالب قراردادهای بیع متقابل انجام شده است.
وی کل هزینه ساخت و راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی را 6.7 میلیارد دلار تاکنون اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود در مجموع این فاز گازی با 7.5 میلیارد دلار به طور کامل راه اندازی و در مدار بهره برداری قرار بگیرد.
بر اساس این گزارش با بهره برداری از طرح تولید زودهنگام فاز 12 و دومین واحد شیرین سازی گاز در پالایشگاه فاز 15 و 16 پارس جنوبی در مجموع روزانه حدود 20 تا 22 میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت و پالایش گاز ایران از این میدان مشترک با قطر افزوده شود.
هدف از طرح توسعه فاز 12 پارس جنوبی به عنوان یک مگا پروژه گازی، تولید روزانه 81 میلیون متر مکعب گاز ترش و غنی، 120 هزار بشکه میعانات گازی، 750 تن گوگرد و مایعات گازی است.
در بخش فراساحلی این طرح مشترک گازی در مجموع طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی 4 سکوی دریایی شامل سه سکوی مستقل سرچاهی (هریک دارای 12 حلقه چاه) و یک سکوی اقماری (9 حلقه چاه) هر کدام مجهز به تفکیک کننده سه فازه (گاز مایعات آب ) جهت آزمایش چاهها، دو واحد تفکیک کننده سه فازه (گاز مایعات آب ) جهت جداسازی آب ، تصفیه کننده آبهای آلوده به مواد نفتی قبل از تخلیه به دریا، سکوی مشعل سه پایه در فاصله 160 متری از سکوی اصلی جهت تخلیه اضطراری است.
از سوی دیگر ساخت سه رشته خط لوله دریایی 32 اینچی به طول تقریبی 150 کیلومتر جهت انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه و یک رشته خط لوله 20 اینچ به طول 20 کیلومتر جهت اتصال سکوی اقماری هم در دستور کار قرار دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار