۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

بندر شهید رجایی جایگاه نخست بنادر کشور را کسب کرد

معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از ثبت رکورد تعهد سرمایه گذاری شش هزار و 170 میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی سال 1392 خبر داد و گفت: این دستاورد شگرف، جایگاه بزرگترین بندر تجاری کشور را در رده نخست جذب سرمایه گذاری در سطح بنادر کشور تثبیت کرد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۷۸۰
بندر شهید رجایی جایگاه نخست بنادر کشور را کسب کردبه گزارش مانا مجتبی خوش نیت در این رابطه اظهار کرد: بندر شهید رجایی طی سال 1392 که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی نام گذاری شده بود، توانست در زمینه جذب سرمایه گذاری در میان بنادر کل کشور عملکرد قابل توجهی داشته و حائز رتبه اول بنادر کشور در این زمینه شود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال 1372 تا پایان فروردین ماه سال 93 به میزان4 هزار و 876 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته و8 هزار و 470 میلیارد ریال نیز تعهد سرمایه گذاری ایجاد شده است که مجموع آن بیش از 13هزار و 346 میلیارد ریال می باشد، ادامه داد: کل میزان سرمایه گذاری تعهد شده اعم از نفتی و غیر نفتی بندر شهید رجایی طی سال گذشته با انعقاد پنج قرارداد حدود 6 هزار و170 میلیارد ریال بوده که می توان گفت نیمی از حجم کل سرمایه گذاری های 20 ساله اخیر بندر، تنها در یکسال گذشته بوده است.
325 نفر اشتغالزایی مستقیم؛ دستاورد 5 طرح بزرگ سرمایه گذاری
خوش نیت نرخ رشد سرمایه گذاری صورت گرفته طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته را 245 درصد عنوان کرد و گفت: علاوه بر سرمایه گذاری های صورت گرفته، بهره برداری از این طرح ها تعداد 325 نفر نیز اشتغال زایی مستقیم در پی خواهد داشت.
معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از کل میزان سرمایه گذاری در سال 92 حدود 187 میلیارد ریال مربوط به به بخش نگهداری کالای خطرناک، حدود 5 هزار و 990 میلیارد ریال به بخش احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی و احداث دو پست اسکله صد هزار تنی و بیست هزار تنی اختصاص یافته است.
پیش بینی افزایش سهم بانکرینگ ایران در حوزه خلیج فارس
وی با اعلام این مطلب که با تعهد سرمایه گذاری های صورت گرفته در بخش نفتی، حجم مخازن نگهداری فرآورده های نفتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بالغ بر 966 هزار متر مکعب خواهد شد، پیش بینی کرد؛ سهم بانکرینگ ایران در حوزه خلیج فارس افزایش یابد.
خوش نیت امکان استفاده سرمایه گذاران از مزایای منطقه ویژه، برخورداری از امکانات مجهز بندری و دریایی قوی (اعم از سخت افزاری و نرم افزاری از قبیل وجود اسکله ها و خطوط انتقال فرآورده های نفتی) هم سویی سیاست های مجموعه های تصمیم گیر و اجرایی، برگزاری جلسات مستمر کمیته اجرایی بازاریابی و سرمایه گذاری و بررسی مشکلات سرمایه گذاران به عنوان عامل تسریع کننده در روند اجرایی ثبت سرمایه گذاری ها را از جمله دلایلی نام برد که باعث رقم خوردن این دستاورد بزرگ شده است.
وی همچنین پیش بینی کرد که حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در این منطقه ویژه اقتصادی در سال 93 ، حداقل به رقم 3 هزار میلیارد ریال برسد.
اعلام اولویت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی
خیبر هاشمی رییس اداره منطقه ویژه، بازاریابی و سرمایه گذاری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان ایجاد مراکز ارائه کننده خدمات ارزش افزوده، بسط و توسعه صادرات مجدد، جذب و توسعه ترانشیپ، بانکرینگ، ایجاد ترمینال های پردازش و صادرات مواد معدنی، دریافت و پردازش مواد زائد کشتی ها را از جمله فرصت هایی در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی نام برد که به منظور جذب سرمایه گذاری در اولویت واگذاری زمین قرار دارد.
هاشمی همچنین احداث مجتمع تامین آذوقه، روغن و تدارک به شناورها، ساخت سردخانه و نگهداری کالاهای فاسد شدنی، ایجاد ترمینال های صادرات و ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی، احداث ترمینال های لجستیک کالا و کانتینر، احداث مخازن روغن های خوراکی و فرآورده های نفتی، احداث و بهره برداری از آب شیرین کن و نیروگاه برق را از دیگر فرصت های سرمایه گذاری در بزرگترین بندر تجاری ایران دانست.
به گزارش مانا منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 100 میلیون تن کالا در فاصله 23 کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد و بیش از 55 درصد صادرات و واردات 70 درصد ترانزیت بنادر کشور را پشتیبانی می کند.
این بندر ضمن بهره مندی از حدود 40 پست اسکله و با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال های کانتینری کشور، توانایی پهلودهی به انواع کشتی های اقیانوس پیما را داراست و با برخورداری از 18 دستگاه جرثقیل دروازه ای(گنتری کرین) و 4800 هکتار محدوده عملیاتی و پسکرانه، تخلیه و بارگیری 90 درصد کالاهای کانتینری کشور را بر عهده دارد.
برچسب ها: بندرشهیدرجایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار