۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

بررسی توسعه همکاری ایران و هند در چابهار

بررسی زمینه های سرمایه گذاری، توسعه محور شرق، افزایش همکاری های دو کشور ایران و هند از مسیر ترانزیتی چابهار و تسریع در برقراری روابط از اهم محورهایی بود که در جلسه مشترک بین دو کشور در چابهار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۷۷۱
بررسی توسعه همکاری ایران و هند در چابهاربه گزارش خبرگزاری مانا،رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سابقه همکاری های بین دو کشور از دیرباز تاکنون در دیدار با سرکنسول هند در زاهدان و هیات تحقیقی – اقتصادی هند گفت: بی تردید هند از قطب های اقتصادی نوظهور جهان است و توسعه بازارهای آن مستلزم همکاری های اقتصادی و ترانزیتی با سایر کشورها است و بدین خاطر بندر چابهار نقش مهمی در دستیابی آن به کشورهای CIS دارد.
مبارکی همچنین ادامه داد: موضوع مشارکت اقتصادی کشورهند با این منطقه موضوعی مربوط به امروز نیست بلکه سالهاست گروههای هندی پیش از این برای سرمایه گذاری در بندر چابهار اعلام آمادگی کرده بودند اکنون با توجه به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به اقتصاد، رفاه و معیشت مردم، لازم است روند گفتگو و چگونگی نحوه سرمایه گذاری سرعت بیشتری گیرد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهارضمن اشاره به امکانات و پتانسیل های بالقوه بندر استراتژیک چابهار، مزایای ترانزیت کالا از منطقه آزاد چابهار را برشمرد و افزود: امکانات و تجهیزات موجود در بندر چابهار می تواند زمینه را برای فعال کردن مسیر ترانزیت کالاهای هندوستان به کشورهای افغانستان و آسیای میانه و همچنین سایر کشورها فراهم سازد.
وی گفت: منطقه آزاد چابهار یک موقعیت ممتاز و بین المللی درجهان دارد و فعالسازی مسیر ترانزیت هند- چابهار- افغانستان شروعی برای همکاری های مشترک است.
مبارکی افزایش حرکت های مثبت همکاری های اقتصادی، مشارکت هند در قطب سوم پتروشیمی منطقه آزاد چابهار، صنایع نساجی،خودروسازی و ایجاد بازارتخصصی کالاهای هندی در منطقه را از زمینه های فعالیت گروههای اقتصادی هندی خواند.
در خاتمه رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار پیشنهاد همکاری های دانشگاهی بین دو کشور را با توجه به پتانسیل این منطقه در زمینه تبادل استاد و دانشجو و همکاری های تحقیقاتی را مطرح کرد.
در این دیدار نماینده هیات مطالعاتی سیاسی – اقتصادی هندی نیز ضمن تاکید بر آشنایی سرمایه گذاران، صنعتگران و تجارکشور هند در خصوص فرصت های سرمایه گذاری مورد علاقه ی طرفین و در خواست های سرمایه گذاران هندی با اولویت، بررسی و خدمات لازم برای فعالیت آنان دراین منطقه را خواهان شد.
برچسب ها: ایران و هند
ارسال نظرات
آخرین اخبار