۰۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
دریا شوخی ندارد؛

یادآوری چند نکته درباره امنیت سفرهای دریایی

در این فصل از سال سرعت باد در استان هرمزگان و خلیج فارس افزایش یافته و این مسله ترددهای دریایی را در این استان که پایتخت مسافرت های دریایی نامیده می شود تاحدودی تحت تاثیر قرار داده است.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۲۷۴۹
یادآوری چند نکته درباره امنیت سفرهای دریاییبه گزارش مانا از بندرعباس، هرساله با نزدیک شدن به فصل تابستان شاهد تغییرات جوی در خلیج فارس هستیم که یادآوری چند نکته در مورد ترددهای دریایی در استان هرمزگان که حجم قابل توجهی از مسافرتهای دریایی را در کشور به خود اخصاص داده لازم به نظر میرسد.
بحث را از اینجا شروع میکنیم که چند روز گذشته وضعیت جوی تعییر یافت و دریا مواج شده و باد نیز به تندی درحال وزیدن بود.
بدنبال این تغییرات قابل توجه جوی، ترددهای دریایی مسافری بین بندرعباس و جزایر قشم و هرمز تا حدودی به مشکل بر خورد و برخی از شناورها اجازه تردد نداشتند.
البته طبق گفته مسافرانی که در جزیره هرمز حضور داشتند، تقریبا از پیش از ظهر این روز مسافران برای رفتن به سمت سرزمین اصلی(بندرعباس) مشکلات بیشتری داشتند.
ازدهام جمعیت و تاخیر در حضور شناور در بندرگاه هرمز از یک سو منجر به نارضایتی مسافرین گشت و تلاطم شدید دریا نیز مزید بر علت شد.
دراین روز دریا به حدی مواج بوده که احتمال بروز هر حادثه ای غیرممکن نبود.
با این وجود تمامی کسانی که اکثر قریب به اتفاق آنها از دانشجویان بودند و قصد رفتن به بندرعباس را داشتند، ریسک سفر در شرایط غیرعادی را پذیرفتند.
دراین سفر جای چند نکته خالی بود، اول اینکه چرا وضعیت جوی از سوی اداره یا ادارات مربوطه اطلاع رسانی نشده تا دانشجویان یا مسولان دانشگاه تصمیمی دراین رابطه بگیرند. دوم اینکه در ابتدای آغاز و یا پیش از آن هیچ تذکر و یا هشداری نسبت وضعیت اینچنینی نه از سوی مسولان بندرگاه و یا ناخدای شناورهایی که در آن روز تردد داشتند به مسافران داده نشد.
بدون شک آگاهی داشتن مسافران از اقدامات احتمالی موردنیاز در این شرایط بهتر از ندانستن آن است اما آیا نباید حداقل اقدامات لازم در شرایط اضطرار را مسافران سفرهای دریایی بدانند ؟
و نکته سوم اینکه از جلیقه نجات در شناورها خبری نبوده و اگر هم در شناور وجود داشته، نه آنها را در اختیار مسافران قرار دادند و نه مسافران از شیوه استفاده آن آگاهی کامل داشتند.
در ایام نوروز امسال مجموعه بنادر استان اقدام موردنیاز و قابل تقدیر را انجام داد و با تهیه یک فیلم آموزشی چند دقیقه ای بسیار مفید که در ابتدای شروع سفرهای دریایی پخش می شد، تمام احتمالات و اتفاقات احتمالی دراین سفر را به مسافران تذکر می دادند.
دراین فیلم آموزشی از تصاویری استفاده شده بود که مسافرین شناورهای دریایی اقدامات ایمنی فردی را انجام داده بودند اما در عمل این اقدامات که مهمترین آن برتن کردن جلیقه نجات در تمام طول سفر است، دیده نمی شود.
به نظر میرسد که بازنگری در خصوص مسایل ایمنی سفرهای دریایی بسیار مهم است، چرا که این امر ارتباط مستقیم با جان مسافرین دارد.
این درحالی است که پنجشنبه (21 اردیبهشت ماه) نیز وضعیت جوی در آبهای بندرعباس، قشم و هرمز بسیار نامطلوب بوده و همان مسایلی که مسافران در هفته قبل تر با آن مواجه بودند، بازهم وجود داشته است.
افزایش سطح ایمنی سفرهای دریایی از طریق اقدامات بجا و موثر می تواند در راستای رضایتمندی مسافران و خصوصا تامین امنیت این سفرها بسیار موثر باشد.
مسولان اداره کل بنادر و دریانوردی و همچنین تعاونی های مربوطه باید جدی تر در مورد ایمنی سفرهای دریایی اقدام کنند و از بروز مجدد اتفاقات ناگواری که قبلا نیز در استان هرمزگان شاهد آن بوده ایم، جلوگیری کنند.
پیشگیری بهتر از درمان است و باید پیش از آنکه اتفاق ناگواری رخ دهد جلوی آن را بگیریم.
برچسب ها: ایمنی
ارسال نظرات
آخرین اخبار