۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱

توسعه بنادر کشور همانند نان شب ضرورت دارد

نقش بنادر در تجارت جهانی کاملاً کلیدی است و سهم زیادی از رشد تجاری قبل از بحران های مالی مرهون توسعه بنادر بوده است.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۶۷۳
توسعه بنادر کشور همانند نان شب ضرورت داردرشد تجارت جهانی نیاز به گسترش زیرساخت های بنادر را لازم می کند این امر را می توان با نگاهی به پروژه های عظیمی که در چند سال اخیر در خاورمیانه و آسیا طراحی و اجرا شده، مشاهده کرد.
عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور در گفتگو با مانا با بیان این امر گفت : سازمان های مسئول در حوزه برنامه های توسعه محور در خصوص بنادر ، هنوز به ساختار مشخصی در زمینه مسائل کلان نرسیدند.
ملک رضا ملک پور در خصوص موانع موجود بر سر راه توسعه بنادر بیان داشت : در حال حاضر عدم وجود نگرش نسبی به توسعه دریا محور یکی از عوامل مهمی است که در این زمینه مانع ایجاد کرده است.
اگر سرمایه گذاری کشورهای حاشیه خلیج فارس را در زمینه توسعه بنادر با ایران مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که پیشرفت چشمگیری در توسعه بنادر داشتند.به طور مثال امارات متحده عربی سال آینده 38 میلیارد دلار در امور بندری سرمایه گذاری می کند یا کشور عراق 19 کیلومتر اسکله را تا دو سال آینده به بهره برداری می رساند .
وی در خصوص نقش بنادر در تجارت جهانی اظهار داشت : موقعیت جغرافیایی ما نسبت به کشورهای حوزه خلیج فارس در وضعیت بسیار خوبی است اما نبود آینده نگری و بینش کافی در حوزه دریا و بنادر تجارت ما را در حوزه جهانی خدشه دار کرده است . ما در 8 سال گذشته در زمینه ی تجارت جهانی افول کردیم و همه ی این مشکلات را به تحریم ها نسب دادیم در حالیکه 90 درصد از برنامه ریزی های ما در حوزه دریا به دلیل عدم شناخت این حوزه است.
ملک پور با بیان این مطلب که توسعه بنادر در کشور ما مانند نان شب ضرورت دارد ادامه داد: اگر به 30 سال گذشته نگاه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که در هر سالی که گذشت ، تغییرات زیادی را در کانال ترافیک کالا در سطح جهان داشتیم که هر سال توجیهات خاص خود را داشته اما همه ی اینها مانعی نبود برای اینکه ما سرمایه گذاری خارجی نداشته باشیم.
وی افزود : اگر در برنامه حمل و نقل سال 1393 دولت نگاهی بیاندازیم شاهد خواهیم بود که تنها به بنادر صیادی توجه شده و بنادر تجاری سهمی در برنامه ی امسال ندارد و این نشان دهنده این است که ما با کمبود منابع مواجه هستیم .
عضو هیئت مدیره انجمن توسعه دریا محور با اشاره به تراکم بنادر در حال حاضر گفت : دلیل ما برای عقب نشینی از توسعه بنادر کمبود زمین نیست ، نگه داشتن کانتینرها در بنادر به نفع تعرفه های بندری است و همین امر موجب شده که هزینه های ارزی کلانی بر وارد کنندگان متحمل شود .
وی در پایان اذعان داشت : پیشنهاد می کنیم که اگر بخشی از پرو‌ژ‌ه های زیر 80 درصد را به بخش خصوصی واگذار کنند می توانیم از موانع توسعه بنادر کم کنیم و قدم در راه پیشرفت دریایی بگذاریم .
برچسب ها: توسعه بنادر
ارسال نظرات
آخرین اخبار