۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶

غول کشتیرانی ژاپنی به سود رسید

غول کشتیرانی ژاپنی طی دوره زمانی آوریل 2013 تا مارس 2014 میلادی 33 میلیارد ین (معادل 331.3میلیون دلار) سود خالص ثبت کرد که مطابق پیش‌بینی قبلی‌اش در این زمینه و نسبت به سود 18.9میلیارد ین در سال قبل از آن ، بهبود قابل توجه ای نشان می‌دهد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۶۴۹
غول کشتیرانی ژاپنی به سود رسیدبه گزارش مانا به نقل از لویدزلیست سود خالص کشتیرانی ژاپن نسبت به سال مالی گذشته 75 درصد افزایش یافت که این امر عمدتاً به علت بهبود نرخ‌های حمل فله خشک و تانکر و همچنین ثبات در بازار حمل گاز مایع طبیعی بوده است.
بر اساس یکی از گزارش‌های سالانه این شرکت، مجموع درآمدها برای کل سال مالی گذشته، بالغ بر 2.2 تریلیون ین در مقایسه میزان 1.9 تریلیون ین در سال قبل از آن بوده است.
در بخش حمل فله که شامل فله‌برها، تانکرها و کشتی‌های حمل خودرو می‌شود، سود عملیاتی بیش از دو برابر شده و از سطح 22.6 میلیارد ین در سال 2012، به 47 میلیارد ین در سال 2014 رسیده است.
شرکت NYK ژاپن با اشاره به بازارهای فله خشک می گوید: با توجه به افزایش بکارگیری رویه حرکت کند کشتی‌ها و افزایش تقاضای حمل محموله‌های سنگ آهن و زغال سنگ به چین، موازنه عرضه و تقاضا بهبود یافته است.در نتیجه بازارهای کشتیرانی در همه مسیرها و برای همه انواع کشتی‌ها در مقایسه با سال قبل بهبود داشته‌اند و در مورد کشتی‌های کیپ سایز این بهبود چشمگیرتر بوده است.
علاوه بر این، شرکت‌های کشتیرانی از نتایج بهتر در بخش حمل انرژی بهره بردند که عمدتاً‌ از نرخ کرایه حمل بالای کشتی‌های بسیار بزرگ حمل نفت خام و درآمدهای باثبات در بخش حمل گاز مایع طبیعی بوده است.
در این گزارش همچنین آمده است: با کاهش تحویل کشتی‌های جدید VLCC و موازنه تنگاتنگ عرضه و تقاضا و با توجه به افزایش تقاضای فصلی در زمستان و نیز افزایش محموله‌ها از آمریکای جنوبی و آفریقای غربی به آسیا، بازارهای کشتیرانی در طول سال گذشته بازگشت و بهبود خیلی قوی و باثباتی داشته‌اند.
این شرکت همچنین گفته است : کسب و کار بخش حمل LNG‌ نیز با توجه به موازنه مناسب عرضه و تقاضا در این بخش، عملکرد خوبی داشته است.
با وجود این، زیان عملیاتی کسب و کار بخش کانتینری NYK از 2.5 میلیارد ین در سال 2012 به 3.8 میلیارد ین در سال 2013 میلادی افزایش یافت که از شرایط ضعیف بازار ناشی شده است.
این شرکت کشتیرانی در ادامه آورده است: نرخ‌های کرایه حمل در طول سال با توجه به ادامه ورود کشتی‌های کانتینری بسیار بزرگ عمدتاً در مسیرهای اروپایی کاهش یافتند. این امر باعث شد که کشتی‌های کانتینری به سایر مسیرها منتقل شده و اثر منفی بر موازنه عرضه و تقاضا در آن مسیرها بگذارند.
NYK عنوان کرده است : برای بهبود عملکردش، باید به تلاش‌هایش در سطح گروه برای کاهش هزینه‌ها از طریق به‌کارگیری کشتی‌های بزرگ و مدرن، به‌کارگیری رویه حرکت کند کشتی‌ها و تهیه برنامه‌ای برای کاهش هزینه انتقال کانتینرهای خالی ادامه دهد.
در اواسط آوریل، این شرکت یک معامله بلندمدت با یک مالک کشتی ژاپنی برای اجاره هشت فروند کشتی کانتینری با ظرفیت 14هزار TEU نهایی کرد.
گفتنی است که این کشتی‌ها در حال حاضر در یارد کشتی‌سازی یونایتد مرین ژاپن در حال ساخت است و قرار است در بازه زمانی 2016 الی 2018 تحویل داده شوند.
ناوگان گروه NYK در پایان ماه مارس 2014 متشکل از 877 فروند کشتی بوده در حالی که یک سال پیش از آن این میزان 844 فروند بوده است. توسعه ناوگان این شرکت عمدتاً‌ در بخش کشتی‌های فله‌بر پاناماکس و هندی‌سایز بوده است.
این شرکت سود نقدی سهام پایان سال خود را از دو ین به ازای هر سهم به سه ین افزایش داده است که منتظر تایید سهامداران است.
این شرکت پیش‌بینی کرده است در نتایج سال مالی منتهی به 31 مارس 2015، بهبود بیشتری حاصل شود؛ به طوری که برآورد شده است که سود خالص سال مالی جاری 35 میلیارد ین از درآمد 2.3 تریلیون ین باشد.
NYK در ادامه آورده است: در بخش حمل فله خشک پیش‌بینی می‌شود نرخ‌های کرایه حمل نسبت به سطح قیمت‌های تابستان افزایش یابد.در بخش فراساحل و تانکرهای حمل LNG، گروه NYK سرویس‌های خود را توسعه خواهد داد تا به تداوم افزایش تقاضا در این بخش پاسخ مناسبی دهد.
برچسب ها: کشتیرانی ژاپن
ارسال نظرات
آخرین اخبار