۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

احتمال بروز دوباره پدیده کشند قرمز

رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: با توجه به آلودگی‌های ساحل بندرعباس، احتمال بروز دوباره پدیده کشند قرمز در آبهای استان وجود دارد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۲۶۳۶
احتمال بروز دوباره پدیده کشند قرمزمحمد صدیق مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس ضمن تاکید بر لزوم کنترل آلودگی‌های سواحل بندرعباس اظهار کرد: از سالهای گذشته، 16 طرح پژوهشی در رابطه با کشند قرمز در نظر گرفته شده که پنج طرح آن در سال 92 خاتمه یافته و 11 طرح دیگر تا سال 93 ادامه خواهند داشت.
وی با بیان اینکه طرح‌های مربوط به کشند قرمز، طرح سنجش کیفیت آبهای ساحلی در سه قسمت غرب استان(بندرلنگه) شرق استان(جاسک و سیریک) و مرکزی(مناطق ساحلی قشم و بندرعباس) نمونه‌برداری و بررسی شد، افزود: نتایج این بررسی‌ها حاکی از آلودگی بسیار زیاد ایستگاه‌های ساحلی بندرعباس دارد.
رییس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان با بیان اینکه کشند قرمز یا شکوفایی جلبکی پدیده ای است که بر اثر شکوفا شدن نوعی پلانکتونی مانع از رسیدن اکسیژن به درون آب ودر نهایت خفگی آبزیان می‌شود، ادامه داد: این آلودگی باعث حالت یوتروفی(پرغذایی) در ساحل شده و امکان بروز کشند در محدوده شهر بندرعباس را بسیار بالا می‌برد.
مرتضوی با اشاره به اینکه در مناطق دیگر شرایط عادی بوده است، خاطرنشان کرد: مناطقی مانند سورو، خور گورسوزان و پشت‌شهر در بندرعباس آلوده‌ترین مناطق ساحلی هستند.
وی با تاکید براینکه هدف ما کنترل شکوفایی کشند است، گفت: در سال گذشته، 10 مورد کشند در محدوده آبهای ساحلی شهر بندرعباس مشاهده و ثبت شد که در بعضی موارد از تراکم بالایی برخوردار بود و در سال 91 نیز 14 مورد کشند ثبت شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از این 14مورد، یک مورد در قشم و بقیه در بندرعباس(که همان گونه کُکلودینیوم بود که در سال 1387 در سراسر آبهای استان گسترش یافت) بوده است.
مرتضوی با بیان اینکه به منظور کنترل شکوفایی باید پایش‌ها بصورت مستمر ادامه یابند، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که برای کنترل کشند قرمز انجام شده، کنترل رشد گونه کُکلودینیوم با یک نوع باکتری بومی بوده که این باکتری پس از جداسازی و خالص‌سازی می‌تواند رشد جلبک را متوقف کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار