۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵

همکاری سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه

سازمان ملل به دولت جمهوری اسلامی ایران تضمین داده است نسبت به احیای دریاچه ارومیه و تالاب هامون نهایت همکاری را داشته باشد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۲۶۱۸
همکاری سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه به گزارش خبرنگار مانا گری لوئیس نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد UNDP در ایران در مراسم رونمایی از گزارش نهایی میزگرد تخصصی بین المللی حفاظت از تالاب های ایران طی سخنانی گفت: مجموعه جامعه جهانی از نگاه و رویکرد دولت و رئیس جمهور ایران به دلیل برنامه ها و صحبت های بسیار زیاد در خصوص مسائل زیست محیطی خوشبخت است.
وی در ادامه افزود: نگرانی های دولت ایران در خصوص وضعیت تالاب ها به سازمان ملل منتقل شده است و این سازمان با ایجاد زمینه مشورتی میان کارشناسان داخلی و خارجی به ارائه راهکارهایی برای حل این مشکل اقدام کرده است.
لوئیس بررسی مسائل تالاب ها را در سه زمینه، شناسایی ریشه مشکلات، استفاده از تجارب بین المللی و نمونه های مشابه و استفاده از پیشنهادات خاص و اجرایی متخصصان بین المللی و ملی برای رفع مشکل بیان کرد.
نماینده مقیم برنامه عمران ملل متحد با تاکید بر تجارب موفق بین المللی گفت: نباید مدیریت نامناسب مصارف منابع آب را ناشی از خشکسالی و تغییر آب و هوا بدانیم.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح الگوی کشاورزی جهت حفظ آب افزود: صرفه جویی آب نباید تقاضاهای جدید ایجاد کند و آب صرفه جویی شده باید برای اکوسیستم طبیعی اختصاص یابد.
گری لوئیس با بیان اینکه تالاب هامون در منطقه فرامرزی قرار گرفته گفت: منابع این تالاب باید به طور مناسب بین دو کشور ایران و افغانستان مدیریت شود.
وی در خصوص برنامه های احیای دریاچه ارومیه گفت: بسیج عمومی مردم شمال غرب ایران برای حفظ وکاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، حفاظت و سلامت مردم منطقه از توفان های نمک باید صورت گیرد.
لوئیس گفت: همچنین باید برنامه مدیریت توسعه بلند مدت حوضه آبخیز و بازنگری برنامه های تخصیص آب و سد سازی صورت گیرد.
وی همچنین راهکارهایی برای احیای همه تالاب های کشور ارائه کرد و افزود: بسیج عمومی برای آگاهی رسانی مردم، ظرفیت سازی لازم برای مدیریت هر چه بهتر تالاب ها انجام شود. همچنین نیاز ملزمی به معرفی سیستم های قیمت گذاری واقعی آب جهت مصرف بهینه وجود دارد.
برچسب ها: دریاچه ارومیه
ارسال نظرات
آخرین اخبار