۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه

سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد روز دوشنبه توافقنامه ای را در تهران به امضا رساندند که براساس آن دولت ژاپن کمکی به مبلغ یک میلیون دلار برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می دهد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۲۶۱۶
کمک یک میلیون دلاری ژاپن برای نجات دریاچه ارومیه به گزارش خبرنگار مانا این مبلغ در اختیار دفتر برنامه توسعه ملل متحد در تهران قرار گرفته است. علاوه براین، این کمک به عنوان مولفه ای جدید در راستای پروژه در دست اجرای حفاظت از تالاب های ایران به مصرف خواهد رسید که برنامه توسعه ملل متحد در حال حاضر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در دست اجرا دارد.
براساس برنامه ریزی انجام شده این پروژه تا فوریه 2015 تکمیل خواهد شد. در این مدت، این مولفه جدید پروژه در نظر دارد به سه هدف زیر دست یابد.
بر اساس این گزارش شیوه های کشاورزی پایدار را به 40 روستا در حوضه دریاچه اورمیه معرفی کند که موجب صرفه جویی حداقل 35 درصدی در مصرف آب خواهد شد.
علاوه بر این آگاهی و درک جامعه محلی را نسبت به نقش مهم آنان در استفاده از روش های کشاروزی پایدار و احیای دریاچه ارومیه ارتقا بخشد.
همچنین گزینه های اجرای حداقل یک نمونه طرح های سطوح آبگیر در یکی از سه جزیره اصلی دریاچه به منظور تضمین تامین پایدار آب جهت حفظ تنوع زیستی را مورد بررسی قرار دهد.
دریاچه ارومیه که قبلا یکی از بزرگترین دریاچه های آب شور جهان بود، در حال حاضر به گونه ای نگران کننده در حال خشک شدن است. در دو دهه گذشته سطح دریاچه از پنج هزار کیلومتر مربع به کمتر از دو هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است.
این کاهش یعنی رسیدن به کمتر از 40 درصد اندازه واقعی دریاچه، موجب از بین رفتن میزان حجم آب بیشتری شده، زیرا هنگامی که دریاچه وسعتی پنج هزار کیلومتر مربعی داشت، میانگین عمق آب آن شش متر بود. حال با دو هزار کیلومتر مربع وسعت آب، میانگین عمق تنها یک متر است.
در مراسم امضای توافقنامه، گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم ملل متحد و نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران گفت: علم به ما می گوید بیشتر آبی که وارد حوضه دریاچه ارومیه می شود هنوز می تواند به گونه ای طبیعی به دریاچه جریان داشته باشد، موجب احیای آن شود و نیرویی دوباره به جوامع اطراف آن برگرداند در حالیکه همچنان آب کافی برای تغذیه کشاورزی و صنعت باقی بماند. این مساله توازن است و این مشکل قابل حل است.
برچسب ها: دریاچه ارومیه
ارسال نظرات
آخرین اخبار