۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳

کنترل یکصد کشتی تجاری در خلیج فارس

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از بازرسی موارد ایمنی و زیست محیطی بیش از 100 مورد کشتی در خلیج فارس طی یک ساله گذشته در آب های هرمزگان خبر داد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۶۰۳
کنترل یکصد کشتی تجاری در خلیج فارس به گزارش مانا مهدی نوفرستی ظهر امروز در نشستی پیرامون میزان و نوع بازرسی ها در آب های خلیج فارس، با بیان اینکه خلیج فارس به دلیل تردد انواع شناورهای اقیانوس پیما به ویژه نفتکش ها از مهم ترین مناطق دریانوردی جهان محسوب می شود، افزود: اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم اکنون از طریق 13 مرکز کنترل ترافیک دریایی حرکت شناورها در خلیج فارس را برای جلوگیری از هرگونه سانحه دریایی و آلودگی نفتی پایش می کند.
وی ادامه داد: با هدف مقابله با آلودگی در آب های خلیج فارس، تجهیزات مقابله با آلودگی در مراکز اصلی و فرعی استان مستقر شده و این مراکز در قالب طرح های محلی، ملی و منطقه ای به صورت 24 ساعته آمادگی مقابله با چنین سوانحی را دارند.
صیانت از محیط زیست خلیج فارس؛ دغدغه مهم سازمان بنادر
نوفرستی با اشاره به اهمیت صیانت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و لزوم جلوگیری از ورود گونه های خطرناک آبزی به این منطقه استراتژیک، تصریح کرد: هم اکنون کشتی های ورودی به این دریا، طبق الزامات جهانی و منطقه ای، باید آب توازن خود را در فاصله 200 مایلی بیرون از منطقه خلیج فارس برداشت و یا تعویض کنند مگر اینکه به سیستم پردازش آب توازن مجهز باشند.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از کنترل و بازرسی موارد ایمنی و زیست محیطی بیش از 100 فروند کشتی تجاری در آب های فیروزه ای رنگ خلیج فارس طی یک ساله گذشته خبر داد و گفت: کشتی هایی که آب های این منطقه را آلوده کرده بودند، پس از رفع معایب و طی مراحل قضایی به مسیر خود ادامه دادند.
ایمنی دریانوردی در خلیج فارس افزایش یافته است
وی گفت: هم اکنون برای صیانت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و پیشگیری از آلودگی آن، با توجه به کیفری بودن آلودگی دریا تمامی موارد و جریمه ها به بیمه گران و اعضای آن در قالب بخش نامه ابلاغ شده است.
به گفته نوفرستی، حوادث مربوط به کشتی های فله بر از جمله موارد پرخطر برای صنعت دریانوردی بود که بازرسی های ویژه صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی و کشورهای منطقه موجب شد تا هم ایمنی دریانوردی افزایش یافته و هم نتایج آن در نشریات تخصصی سازمان جهانی دریانوردی بازتاب یابد.
کاهش 30 درصدی سوانح؛ مهم ترین دستاوردهای حوزه دریایی
وی در ادامه کاهش 30 درصدی سوانح را از مهم ترین دستاوردهای حوزه دریایی در خلیج فارس عنوان کرد و افزود: هم اکنون اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان علاوه بر سیستم پایش و VTS با هواپیما و بالگرد، حرکت خطوط کشتیرانی را به منظور کنترل موارد ایمنی و زیست محیطی تحت پایش دارد.
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: برای ایمنی تردد، بیش از 92 عدد علامت کمک ناوبری شامل فانوس ها، بویه ها و مناره ها در مسیرهای دریایی خلیج فارس استقرار یافته و 99.9 درصد آمادگی کامل دارند که 4.9 درصد بالاتر از استاندارد جهانی است.
برچسب ها: خلیج فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار