۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴

تالاب پیرسلمان جانی دوباره گرفت

تالاب پیرسلمان پس از چندین سال بار دیگر با بارش نزولات آسمانی آبگیری شد و جان دوباره گرفت.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۵۸۳
تالاب پیرسلمان جانی دوباره گرفت به گزارش مانا تالاب دو هکتاری پیرسلمان دومین تالاب طبیعی استان همدان است که در 24 کیلومتری جنوب اسدآباد با ارتفاع هزار و 920 متر از سطح دریا واقع شده است.
این تالاب که عمق آن به 1.5 متر می رسد مطابق پایش های دائمی سازمان حفاظت محیط زیست استان از نظر شیمیایی ، میکروبی و عناصر سنگین فاقد هرگونه آلودگی گزارش شده است.
محمد گیلانه رییس حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: تالاب پیرسلمان ورودی ندارد و از چشمه هایی که در بستر آن قرار دارد، تغذیه می شود.
گیاه غالب این تالاب ، نی است و گیاهان آبزی دیگری مانند ازنی ، عدسک و گیاهان کنار آبی مانند juncos و لویی نیز می روید.
گونه های جانوری از قبیل کشیم کوچک ، چمگر نوک سرخ ، بوتیمار کوچک ، انواع گنجشک سانان ، لک لک ، حواصیل ، بوتیمار ، مرغابی ، قورباغه ، مار آبی و لاک پشت هم در کنار این تالاب ساکن هستند.
از سخت پوستان تالاب دافنی ، سیکلوپس ، گاماروس و خرچنگ آب شیرین نیز در آن فراوان دیده می شود.
رییس حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد گفت: با خشکسالی های اخیر استان همدان در مقایسه با سایر استان ها در رتبه آخر از نظر بارش باران قرار گرفت و علاوه بر آن حفر چاه های غیر مجاز و برداشت بی رویه آب هم سبب شد تا زمینه خشک شدن تالاب های منطقه شکار ممنوع آق گل ، پیرسلمان و تالاب چم شور در این استان فراهم شود.
در کنار تالاب ، مرقد مطهر امامزاده پیرسلمان قرار گرفته است که وجه تسمیه و نامگذاری تالاب به همین علت است و این امر باعث نگرش معنوی ساکنان منطقه به این تالاب شده است.
برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار