۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

پایان اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثر سطحی

مراسم اختتامیه اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثر سطحی وی‍ژه دانشجویان در دو بخش (هاور کرافت و قایق پرنده) در سه محور طراحی و ساخت هاورکرافت، طراحی و ساخت قایق پرنده و طراحی و ساخت انواع شناورهای سطحی (ses)در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با معرفی تیم های برتر به کار خود پایان داد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۵۸۲
پایان اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثر سطحیبه گزارش خبرنگار مانا دبیر اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثر سطحی در دو بخش (هاور کرافت و قایق پرنده) در این مراسم اظهار داشت: توسعه صنعت دریایی به عنوان یکی از فعالیت های شاخص اقتصادی در تمام دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در این میان نقش سازمانها و صنایع مختلف دریایی در هر کشور به پیشرفت ها در این زمینه تاثیر بسزایی خواهد داشت و در کشور عزیز ما نیز با وجود اینکه فعالیت ها در این بخش دارای سابقه نه چندان طولانی است اما در سالهای اخیر پیشرفت ‌های چشمگیری در این زمینه بدست آمده است.
سید جعفر سجادی تصریح کرد: این مسابقات با اهداف نهادینه کردن دانـش و فناوری شناورهای اثـر ســطحی، تقویت دانشجویان و کشف ایده‌های نو، آشنایی تیمهای شرکت کننده نسبت به شناخت دانش فنی و نهایتاً طراحی و ساخت این نوع شناورها، به صورت کنترل از راه دور در دانشگاه علوم و فنون دریایی چابهار برگزار شد.
وی خاطر نشان کرد: ارتباط علمی و عملی بین سازمانهای دریایی و دانشگاه‌ها، تبیین اهمیت اصول و فرآیند طراحی و ساخت شناورهای اثر سطحی، ایجاد روحیه همکاری، نوآوری و خلاقیت دانشجویی از سایر اهداف این دوره از مسابقات است.
به گفته دبیر مسابقات، با توجه به برگزاری هر ساله مسابقات در زمینه انواع شناورهای دریایی توسط دانشگاه‏های متقاضی و مجری و استقبال از این مسابقات و با توجه به اینکه تاکنون هیچ رقابتی در زمینه شناورهای اثر سطحی در سطح ملی صورت نگرفته؛ برای نخستین بار دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثرسطحی کرده و امیدواریم در آینده با تکامل فناوری های نوین شاهد برگزاری این مسابقات در سطوح عالی‏تر باشیم.
سجادی با اشاره به اینکه دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، در طول سال ها فعالیت آموزشی و کاربردی در عرصه دریایی و تربیت نیروی مورد نیاز سازمانهای دریایی همواره سعی بر بالا بردن سطح کیفی آموزشهای خود در جهت برآورده ساختن نیازهای دریایی کشور نموده است افزود: برای این منظور دانشکده مهندسی دریا با توجه به رسالت خطیر خود در امر پژوهش با همکاری سازمان صنایع دریایی و مراکز فعال دریایی در کشور اقدام به برگزاری اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثرسطحی کرده است.
وی اظهار امیدواری کرد:با برگزاری این مسابقات ضمن شناسایی افراد و مراکز فعال در این زمینه، ارتباط مؤثری بین دانشگاهها و سازمان های دریایی ایجاد گردد تا ضمن استفاده از پتانسیل ها و توانایی های موجود شاهد توسعه این نوع شناورها خصوصا در عرصه دفاعی در کشور باشیم.
سجادی ادامه داد: در بخش هاورکرافت تیم آرتای از دانشگاه شاهرود مقام دوم، تیم مارال از دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مقام سوم و تیم سورنا به عنوان تیم برتر و همچنین در بخش قایق پرنده تیم وایپر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به عنوان تیم های برگزیده اولین دوره مسابقات ملی شناورهای اثر سطحی وی‍ژه دانشجویان از سوی هیات داوران معرفی و به ترتیب 50 ، 40 و 35 میلیون ریال جایزه نقدی به این تیم ها اهدا شد.
هاورکرافت, شناوری دو منظوره (آبی- خاکی) است که به روش هوابرد و با استقرار روی بالشتکی از هوای فشرده به‌آسانی و با نیروی رانش نسبتاً کمی روی سطوح آبی و خاکی حرکت می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار