۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵

خارج سازی بزرگترین مغروقه در اروند آغاز شد

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از شروع خارج سازی بزرگترین مغروقه موجود در آبراه اروند خبر داد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۵۶۹
خارج سازی بزرگترین مغروقه در اروند آغاز شدبه گزارش مانا عادل دریس گفت : این مغروقه بزرگترین شناوریست که در طول جنگ تحمیلی مقابل اسکله خانیان بندر خرمشهر از چند نقطه مورد اصابت موشک قرار گرفته و بصورت عرضی و کامل در بستر رودخانه اروند غرق شده و فقط قسمتی از دکل های آن قابل مشاهده است.
دریس ادامه داد :با پیگیری های صورت گرفته از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مذاکره با مالک کشتی، پیمانکار مربوطه انتخاب و مراحل اولیه این پروژه آغاز شد.
وی با اشاره به موقعیت حساس این مغروقه و محاسبات روآبی و زیرآبی سخت و پیچیده اما دقیق توسط غواصان در آب بسیار گل آلود اروند افزود : این مغروقه از نوع جنرال کارگو با ابعاد تقریبی به طول 164، عرض 21 و ارتفاع 13 متر است که تیم عملیاتی پروژه موفق شده برخی قطعات سبک آن را جداسازی و به خشکی انتقال دهد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر بیان کرد : با خارج سازی بزرگترین مغروقه اروندرود و لایروبی محدوده ی مربوطه، ضمن ارتقاء ایمنی مقابل اسکله های بندر خرمشهر، امکان پهلودهی شناورها به میزان دو پست اسکله به طول 267 متر فراهم خواهد شد.
بر اساس این گزارش تا کنون 259 فروند از مغروقه های بجا مانده از جنگ تحمیلی در رودخانه های اروند و کارون شناسایی شده که از این تعداد 139 فروند مغروقه شامل 116 فروند در کارون و 23 فروند در اروند توسط اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر و مالکان خارج سازی و پروژه شناورسازی 2 فروند مغروقه دیگر نیز در اروند در حال اجرا است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار