۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶

کشف 38کیلو مرجان قاچاق در قشم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان از کشف 38کیلوگرم مرجان از یک فرد قاچاقچی خبر داد.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۲۵۵۷
کشف 38کیلو مرجان قاچاق در قشممجید وفادار در گفتگو با خبرنگار مانا دراین ارتباط اظهار کرد: متأسفانه شاهد آن هستیم که گنجینه‌های پنهان در آب و صخره‌های مرجانی هراز گاهی مورد تعرض و تخریب از سوی سودجویان قرار می‌گیرند.
وی افزود: علی‌رغم اطلاع‌رسانی‌های مکرر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و گروه‌های مردم‌نهاد طرفدار طبیعت باز شاهد هستیم افرادی برای تخریب این گنجینه‌های با ارزش اکوسیستم کهنسال کره زمین از هم سبقت می‌گیرند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به دستگیری یک نفر درخصوص مسئله قاچاق مرجان، خاطرنشان کرد: یکی از این تخریب کنندگان در هشتم اردیبهشت ماه جاری در حالی که بیش از 38 کیلوگرم از انواع مرجان‌ها را از بستر دریا جدا کرده بود و قصد داشت آنها را از طریق فرودگاه قشم به تهران حمل نماید، دستگیر شد.
این مقام مسئول در استان هرمزگان ادامه داد: میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست به استناد مصوبه شماره 48313.242962 به تاریخ 8 اسفندماه 1391 شورای عالی حفاظت محیط زیست، به ازای هر یک کیلوگرم مرجان مبلغ 10 میلیون ریال تعیین شده است.
وفادار با بیان اینکه این اقدام با همکاری مامورین فرودگاه قشم و یگان حفاظت محیط زیست جزیره قشم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: این فرد تحویل مقامات قضایی شده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری یک فقره تخلف دیگر برداشت مرجان به میزان 75 کیلوگرم نیز در گمرک لافت جزیره قشم از یک نفر متخلف کشف و ضبط شد که آن پرونده نیز جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان اضافه کرد: آبسنگ‌های مرجانی ایران عمدتا در اطراف جزایر خارک، لاوان، هندورابی، فارور، بنی‌فارور، قشم، لارک، هنگام و هرمز وجود دارند.
وی با اظهار اینکه با وجود اطلاع‌رسانی‌های مکرر، متاسفانه این آبسنگ‌ها دائما مورد تعرض قرار می‌گیرند، گفت: تاکنون 10 درصد مرجان‌های جهان کاملا تخریب شده و تاکنون بیش از 35 درصد نیز در معرض تهدید و تخریب شدید قرار گرفته‌اند که اگر این روال ادامه یابد، در 10 – 20 سال آینده کل این گونه‌های با ارزش از بین خواهند رفت.
وفادار با اشاره به اینکه مرجان‌ها بستر مناسبی برای منابع غذایی اصلی بیش از 93 هزار گونه ماهی، میگو و دیگر گونه‌ها هستند گفت: این بستر محل امن جهت زیست و تخم‌ریزی 25 درصد ماهیان است که باید بیشتر در حفظ و نگهداری آنها کوشا باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار