۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۷

بهره برداری از پایگاه پیش بینی امواج آب های ایران

در آستانه روز ملی خلیج فارس، طراحی و پیاده سازی پایگاه نمایش پیش بینی امواج آب های ایران (خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر) توسط سازمان بنادر و دریانوردی به مرحله بهره برداری رسید.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۵۵۶
بهره برداری از پایگاه پیش بینی امواج آب های ایرانبه گزارش مانا معاون توسعه و تجهیز بنادر سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: این سیستم قادر است ناوگان دریایی در آبهای کشور و متخصصین را از طریق یک سامانه پیش‌بینی دریایی قابل اعتماد در پایگاه مربوطه در اختیار کاربران قرار می دهد.
مهندس علیرضا کبریایی ادامه داد : امروزه با توجه به اهمیت و تنوع زیاد فعالیت‌های ساحلی و دریایی و همچنین هزینه‌های بسیار زیادی که صرف انجام این نوع فعالیت‌ها از قبیل بهسازی، احداث و توسعه سازه‌های دریایی، گسترش حمل و نقل دریایی و تلاش برای بهره‌برداری بهینه از منابع دریاها در سطح ملی و
بین‌المللی می‌شود، موضوع پیش‌بینی امواج از اهمیت خاصی برخوردار است که در این راستا اغلب کشورهایی که به نحوی دارای فعالیت‌های دریایی هستند نیز اقدام به ایجاد پایگاه‌ها و سیستم‌های پیش‌بینی امواج دریا می کنند.
وی افزود: پیش‌بینی مشخصات امواج دریا به منظور کاهش خطرپذیری و ایمنی سفرهای دریایی نیاز روزافزون در صنایع دریایی است که با گسترش مدل‌های طیفی موج و روش‌های آماری روز دنیا نیازهای کاربران را مرتفع می کند.
کبریایی گفت:وجود اطلاعات معتبر پیش‌بینی امواج، می تواند همه ساله از تحمیل هزینه‌های بسیاری به سواحل و بنادر کشور جلوگیری کند.
وی ادامه داد : در این سامانه همچنین سعی شده است با بهره گیری از تجربیات اقدامات گذشته در زمینه مطالعات پایه دریایی، از روش‌های نوین و استفاده از شبکه کاربران در تدقیق و ارزیابی نتایج سامانه، افزایش دقت نتایج در جهت اطمینان بیشتر به خروجی سامانه به صورت مداوم بهره گیری شود.
شایان ذکر است این طرح در سال 1389 با مطالعات امکان سنجی پیشبینی امواج دریاهای ایران آغاز و از ابتدای سال 1392 فاز اول پروژه به منظور ارائه اطلاعات پیشبینی امواج در محدوده خلیج فارس ادامه یافت که پس از کنترل کیفی و ارزیابی های صورت پذیرفته از صحت نتایج فاز دوم پروژه برای دریای عمان و دریای خزر نیز اجرا شد.
از جمله اقدامات مهم و کاربردی این طرح تولید و انتشار نرم افزار آندروید پیشبینی امواج قابل نصب بر گوشی های تلفن همراه است که بدون شک گام مهمی در فراهم آوردن اطلاعات پایه و اجرای مطلوب و به هنگام پیش‌بینی امواج دریا‌های ایران برای کاربران و متقاضیان این اطلاعات خواهد بود.
برچسب ها: سازمان بنادر
ارسال نظرات
آخرین اخبار