۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۷

امنیت خلیج‌فارس با تکیه بر امنیت درونی محقق می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: امنیت خلیج‌فارس با تکیه بر امنیت درونی محقق می‌شود.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۲۵۵۳
امنیت خلیج‌فارس با تکیه بر امنیت درونی محقق می‌شودبه گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، علی لاریجانی در چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج‌فارس با بیان اینکه خلیج‌فارس موضوع مهمی است که باید به مسائل گوناگون آن توجه کنیم، عنوان کرد: خلیج‌فارس می تواند مظهر برکت و رحمت منطقه باشد.
وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، افزود: رویکرد دیگر در مورد خلیج‌فارس می‌تواند رویکرد چالش‌برانگیز باشد و آنهایی که بر این طبل باطل می‌کوبند دچار زیان و خسران خواهند شد و کشورهای حق‌طلب دراین عرصه سربلند خواهند بود.
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه همه‌گان باید به مسئله خلیج‌فارس با دقت توجه کنیم، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم، استفاده درست اقتصادی از خلیج‌فارس است و این خلیج‌ سفره بزرگی است که همه می‌توانند از آن بهره‌ ببرند.
لاریجانی بیان کرد: اهمیت موضوع خلیج‌فارس از دیرباز مورد توجه بوده، به گونه‌ای که انگلیسی‌ها و پرتعالی‌ها دراین منطقه حضور یافتند که بیشتر برای استفاده از ذخایر عظیم نفتی و گازی در خلیج‌فارس بوده است.
وی با بیان اینکه بیش از 50درصد ذخایر نفت و 30درصد از گاز دنیا در منطقه خلیج‌فارس وجود دارد گفت: این ظرفیت‌های بزرگ نشان‌دهنده آن است که می‌توانیم بهره‌های اقتصادی خوبی از خلیج‌فارس داشته باشیم که باید این امر به نحو احسن صورت گرفته و منافع تمامی همسایگان خلیج‌‌فارس حفظ شود.
لاریجانی در ادامه سخنانش محیط زیست خلیج‌فارس را از دیگر موارد مهم دراین خصوص دانست و تصریح کرد: ورود بیگانگان و همچنین کشتی‌های بزرگ به منطقه خلیج‌فارس دارای طبعات زیست محیطی برای این خلیج‌ است که علاوه بر تلاش دولت‌ها برای رفع مشکل زیست‌محیطی خلیج‌فارس، محیط زیست خلیج‌فارس باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسائل امنیتی و اهمیت ژئوپلوتیک و استراتژیک خلیج‌فارس اشاره و اظهار کرد: منطقه خلیج‌فارس همواره منطقه‌ای زنده و پویا و دارای موقعیت اقتصادی خوبی بوده که به این دلیل توجهات سراسر دنیا به این منطقه جلب شده و خلیج‌فارس محل رفت و آمد کشورها بزرگ وآوردگاه فعال بوده است.
وی خاطرنشان کرد: آمریکایی ها با اشغال عراق و افغانستان مدعی بودند که می‌خواهند سایه دموکراسی را در منطقه ایجاد کنند اما در باتلاق مشکلات ناشی از این اشغال فرو رفته‌اند وبر خلاف ادعای آنها تروریسم دراین کشورها گسترش پیدا کرد.
لاریجانی گفت: امنیت خلیج‌فارس موضوعی اساسی است که بیشتر به آن نگاه برون‌گرا شده اما ثبات و پایداری امنیت منطقه بیشتر وابسته به ساز و کارهای درونی است و با تکیه بر امنیت درونی و هم‌افزایی، امنیت مناسبی در منطقه خلیج‌فارس ایجاد می‌شود.
برچسب ها: خلیج فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار