۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۵

پیشنهاد راه اندازی شورای عالی مطالعات خلیج فارس

تاریخ شناس و محقق حوزه خلیج فارس گفت:شورای عالی مطالعات خلیج‌فارس در راستای انسجام بیشتر مطالعات در این حوزه راه‌اندازی شود.
نویسنده: سید مهدی موسوی
کد خبر: ۴۲۵۵۰
پیشنهاد راه اندازی شورای عالی مطالعات خلیج فارسبه گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، مجتهدزاده تاریخ‌شناس و محقق حوزه خلیج‌فارس در چهارمین جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج‌فارس با اشاره به آیات و روایات اسلامی اظهار کرد: در قرآن، وقتی که اشاره به بحرین(دو دریا) می‌شود، منظور دریای روم و دریای فارس است.
وی با اشاره به اینکه ابن السقی در قرن سوم با اشاره به دریای فارس و روم، بر همین موضوع قرآنی تاکید دارد، افزود: پیدایش تاریخ و جغرافی در شرق و غرب بوده است که در غرب یونانیان و در شرق ایرانیان می‌باشند.
مجتهدزاده خاطرنشان کرد: میراث یونان پیدا است و میراث تمدنی ایران به دلایلی در دسترس نیست، اما شواهد و دلایل بسیاری که نشان دهنده این است که تمدن فارس در حوزه جغرافیا حرف‌هایی برای گفتن داشته است.
این محقق حوزه خلیج‌فارس با اشاره به نام اماکنی مانند زنگبار در آفریقا و مالابار، گفت: حوزه نفوذ تمدن و فرهنگ ایرانی نه تنها در شمال خلیج‌فارس، بلکه تا جنوب خلیج‌فارس نیز ادامه داشته و ما در حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از مکر تا عمان دارای چند ساتراپ(استان) بوده‌ایم و سراسر این دریا، چه صفحات جنوبی و چه صفحات شمالی به عنوان دریای فارس نامیده می‌شود و این مورداعتراف یونانیان نیز بوده و آن را سینوس سرتیکوس می‌نامیدند.
این تاریخ‌شناس و محقق خلیج‌فارس با بیان اینکه شاهد برگزاری جشن‌های پرهزینه با موضوع خلیج‌فارس هستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود شورای عالی مطالعات خلیج‌فارس در راستای انسجام بیشتر مطالعات در این حوزه راه‌اندازی شود.
برچسب ها: خلیج فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار