۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲

تولید روزانه 14 هزار تن پسماند در استان های ساحلی

روزانه 14 هزار تن پسماند در استان های ساحلی کشور تولید می شود که بیشتر این پسماندها مربوط به استان خوزستان با رقم 4800 تن است.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۴۲۴۱۰
تولید روزانه 14 هزار تن پسماند در استان های ساحلی  به گزارش خبرنگار مانا سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست امروز  در نشست هم اندیشی مدیریت جامع پسماند های ساحلی کشور که به مناسبت روز جهانی زمین پاک برگزار شد با اعلام این خبر گفت: زمانبندی مدیریت اجرایی پسماند تمام زباله ها تا پایان سال جاری مشخص می شود اما زمان پسماندهای ساحلی تا پایان 95 تعیین شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه بیشترین سرانه پسماند مربوط به استان مازندران است گفت :این پسماند ها مربوط به ساکنین منطقه و همه کسانی است که به عنوان توریست وارد این استان می شوند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : روزانه 14 هزار تن پسماند در استان های ساحلی کشور تولید می شود که بیشتر این پسماندها مربوط به استان خوزستان با رقم 4800 تن است. 
متصدی درادامه افزود: با مدیریت پسماندهای مناطق ساحلی بیش از یک چهارم زباله کشور مدیریت می شود که به این ترتیب علاوه بر حفظ منابع طبیعی و کیفیت محیط زیست ، می توانیم از فرصت های توریستی و گردشگری شهرها بیش از پیش استفاده کنیم.
وی در ادامه با اشاره به چالش های مطرح شده از سوی مدیران استان های ساحلی افزود: کمبود و محدودیت زمین مهمترین چالشی است که استان های ساحلی به ویژه استان های ساحلی شمال کشور مطرح کرده اند.
وی درادامه به مشکل عدم طرح تفکیک از مبدا اشاره کرد و گفت : بر اساس اطلاعات در کل کشور زیر 10 درصد تفکیک پسماند از مبداء انجام می شود.
متصدی با بیان اینکه مشکل پسماند هیچگاه به عنوان بحران مطرح نشده است گفت : دفع غیر اصولی ، انجام تفکیک غیر بهداشتی ، ضعف در مدیریت پسماند مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله مشکلات است.
وی به رویکرد برنامه ای سازمان محیط زیست اشاره کردو افزود: سازمان محیط زیست تلاش می کند تا با همکاری و هماهنگی همه استان ها موضوع پسماند ها را ساماندهی کند. که دراین میان توانمند سازی و بستر سازی برای فعالان بخش خصوصی از ضروریات است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که قانون مدیریت پسماند در سال 1384 تصویب شد گفت: اما اکنون که در سال 1393 قرار داریم، هنوز آیین نامه های اجرایی این قانون تدوین نشده است.
وی با اشاره به این که تولید زباله در کشور ما زیاد است گفت: در برخی از شهرها در طول شبانه روز سه تا چهار بار پسماندها را جمع آوری می کنند در حالی که در بسیاری از کشورها این کار هر دو تا سه روز انجام می شود؛ در این میان فرهنگ سازی از اهمیت زیادی برخوردار است.
معاون سازمان محیط زیست با اشاره به لزوم تامین اعتبارات از بخش ها ی گوناگون گفت: افزایش هماهنگی بین دستگا ه های اجرایی به منظور پشتیبانی در این خصوص بسیار مهم است .
وی در ادامه گفت: علیرغم اینکه روش های خوبی برای دفع پسماند وجود دارد اما ما هنوز به یک روش مناسب و جامع در این خصوص دست نیافته ایم.
متصدی گفت: ساماندهی محل های دفن پسماند به ویژه در نوارهای ساحلی باید جدی گرفته شود؛ متاسفانه در برخی مراکز تفرجگاهی ساحلی سطل زباله مناسب و با ظرفیت وجود ندارد.
وی آموزش و فرهنگ سازی و تغییر نگرش مردم را در کاهش پسماند بسیار موثر بیان کرد.
متصدی جدول زمانی مدیریت اجرایی پسماند استان های ساحل را حداکثر تا پایان سال 95 بیان کرد و افزود : ساماندهی مدیریت پسماند در نوار ساحلی بسیار مهم است و سواحل باید به گونه ای آماده شوند که بتوانیم نهایت استفاده را از آن ببریم.
برچسب ها: استان های ساحلی
ارسال نظرات
آخرین اخبار