۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴

پروژهش‌های باستان‌شناسی در خلیج‌فارس از سر گرفته می‌شود

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت : با از سرگیری پروژه‌های دریایی متوقف شده در چند سال گذشته ، وقفه ایجاد شده جبران می شود.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۳۹۸
پروژهش‌های باستان‌شناسی در خلیج‌فارس از سر گرفته می‌شودبه گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، جلیل گلشن در نشست خبری در بندرعباس، اظهار کرد: استان هرمزگان به لحاظ قرار گیری در حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان و پیوند تمدنی با تمدن در جیرفت، موقعیت خاص تاریخی و باستانی دارد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه‌هایی که از سال 75 تا تا حدود سال 77 متوقف شده بود از سر گرفته خواهد شد، افزود: امیدواریم با آغاز دوباره پژوهش در این بخش وقفه ایجاد شده در این زمینه را جبران کنیم.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به موقعیت استراتژیک حوزه خلیج فارس اظهارداشت: پژوهش ها درقشم وکیش دوباره از سر گرفته می شود.
وی خلیج‌فارس و استان هرمزگان را مهد تمدن‌های تاریخی دانست و افزود: این منطقه به دلیل جوان بودن پژوهش‌های باستانی هنوز آنطور که باید، شناخته شده نیست.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در بخش دیگری از سخنانش از کشف سکه‌هایی چینی متعلق به سده هفت هجری در جزیره کیش خبر داد.
گلشن دراین باره با ابراز امیدواری نسبت به کشف آثار تاریخی و باستانی بیشتر در جزیره کیش، توضیح داد: پس از سونامی در بندر سیراف در استان بوشهر، تجار که در مسیر آبی چین و ایران در حال تردد بودند، کیش را محلی جدید برای تجارت انتخاب می‌کنند و به همین دلیل توانستیم سکه‌های چینی مربوط به این دوره را کشف کنیم.
رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور خاطرنشان کرد: دو شاهراه مهم تجاری که در تاریخ به آن اشاره شده، از ایران می‌گذرد که شاهراه زمینی معروف به شاهراه خراسان و شاهراه دریایی معروف به شاهراه ادویه است.
گلشن تصریح کرد: این شاهراه دریایی از چین آغاز می‌شود و تا قبل از شروع اسلام در بندر سیراف و پس از سونامی تاریخی که در خلیج‌فارس رخ داد، به جزیره کیش انتقال یافت.
وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ جزایر خلیج‌فارس و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس جزو ایران بودند و تمدن ایرانی در این کشورها قابل مشاهده است، بیان کرد: این آثار به گونه‌ای است که سپاه اشکانی برای دفاع از خود دارای تجهیزات بندری و ادوات جنگی در این استان بود و در مقابل تهدیدات دشمنان وارد عمل می‌شد.
گلشن در ادامه اظهار کرد: در دوره پارینه سنگی نیز دو مسیر مهاجرت به سمت آفریقا از ایران می‌گذشت که مسیر شمالی از البرز و جنوبی از بندرعباس و شهرهای ساحلی عبور می‌کرده است.
وی درخصوص مطالعات انجام شده دراین دو مسیر، گفت: مطالعات مسیر شمال هم‌اکنون در دست اقدام است و پس از اتمام و انتشار پژوهش‌ها، مطالعات مسیر راه جنوب نیز آغاز می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار