۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷

راه‌اندازی گارد ساحلی در سواحل کشور

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از راه اندازی گارد ساحلی در سواحل کشور خبر داد.
نویسنده: آتوسا اميری
کد خبر: ۴۲۳۶۳
راه‌اندازی گارد ساحلی در سواحل کشوربه گزارش مانا پروین فرش‌چی در نشست خبری امروز درخصوص انتقال آب دریای خزر به سمنان با اشاره به اینکه این طرح می تواند طبعات نامناسبی داشته باشد افزود: چه تضمینی دارد که این آب بعد از انتقال پایدار بماند این درحالی است که ما در کنوانسیون تهران تعهدات بین‌المللی داریم و اجرای این طرح تعهدات ما را زیر سوال می‌برد.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر این منابع عظیم در صورت انتقال طبعات منطقه‌ای هم خواهد داشت این درحالی است که تاکنون هیچ‌گونه مجوز و تعاملی از طرف وزارت نیرو با سازمان انجام نشده است.

این مقام مسئول با اشاره به اسکلت‌سازی و جاده‌سازی در جزیره هندورابی گفت: این پروژه نیز یکی دیگر از نتایج دوگانگی مدیریت بین مناطق آزاد و مناطق تحت حفاظت است، نمونه دیگر آن متصل شدن جزیره فارو به کیش و منطقه آزاد است.

فرش‌چی ادامه داد: در این خصوص جلسه‌ای درخردادماه با مسئولان مربوطه خواهیم داشت.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به کمبود نیروی محیط‌ بان در مناطق دریایی گفت: مناطق گسترده ما نیاز به نیروی بیشتری دارد و در همین راستا سازمان اقداماتی کرده است که محیط بانان بیشتری را جذب کند.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با نیروی دریایی گفت: در همه‌جای دنیا گارد ساحلی ایجاد شده است در این راستا ما نیز تفاهم‌نامه‌ای با نیروی دریایی داریم که در صورت امضا یکی از مفاد آن راه‌اندازی گارد ساحلی است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: در دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان که مناطق مشترک است دنبال مقصر نیستیم چرا که نوع آلودگی‌ها متفاوت است.

فرش‌چی ادامه داد: آلودگی که از طریق ایران وارد دریای خزر می‌شود منشأ آن فاضلاب انسانی ،زباله و کودهای کشاورزی است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های بین‌المللی گفت: در برنامه‌های همکاری دریای خزر که در سه فاز از سال 1998 آغاز شده است کشور ما همکاری‌های گسترده‌ای داشته که دستاورد آن امضای کنوانسیون تهران بوده است که پیرو آن چهار پروتکل داریم که تاکنون دو پروتکل کنترل آلودگی نفتی و کنترل آلودگی ناشی از فعالیت در خشکی امضا شده است همچنین دو پروتکل دیگر در ماه آینده در ترکمنستان امضا خواهد شد.

فرشچی با اشاره به فعالیت‌های ایران گفت: گشت‌های دریایی توسط سازمان محیط زیست در سال‌های 2002، 2005 و اواخر 2015 نشان دهنده نقش فعال کشور ما بوده است در این بین کشورهایی همچون کویت هستند که پروتکل تنوع زیستی را که سالها قبل باید امضا می‌شد هنوز امضا نکردند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مسئله قاچاق سوخت در کشور اشاره کرد و افزود : براساس اعلام نیروی دریایی، سال گذشته پنج میلیون لیتر سوخت قاچاق وارد خلیج فارس شد که تهدید بزرگی برای محیط زیست دریایی این منطقه است.

وی اظهار داشت: مساله قاچاق سوخت در چهار سال گذشته منطقه را درگیر کرده است، اما متاسفانه در دو سال گذشته شدت بیشتری یافته است.

وی ادامه داد: قاچاقچیانی که مورد تعقیب نیروی دریایی و نیروهای سازمان محیط زیست قرار می گیرند از ترس دستگیری ، سوخت های خود را در دریا می ریزند که این مساله مرگ آبزیان و از بین رفتن گونه های دیگر را به همراه دارد.

فرشچی تاکید کرد: قطعا این قاچاقچیان یک باند منسجمی هستند که باید با برنامه ریزی و همکاری نهادهای دولتی و اجرایی با این مساله مقابله شود.

وی اظهار داشت: در این راستا یکی از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست همگام شدن با نهادهای اجرایی به منظور ریشه یابی این معزل است زیرا تا ریشه یابی نشود هیچ گونه فعالیتی جوابگوی مقابله با آن نخواهد بود.

فرشچی گفت: در سال جاری کمیته ملی متشکل از نیروی انتظامی، سازمان های دریایی، استانداری، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر نهادهای مربوطه برای این هدف تشکیل شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار