۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹

ورود 800هزار لیتر گازوئیل به خلیج‌فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان درخصوص صحبت‌های اخیر مطرح شده درخصوص ورود سوخت قاچاق به دریا با ارائه توضیحاتی، گفت: در این زمینه پرونده‌های متعددی تشکیل شده است.
نویسنده: آتوسا اميری
کد خبر: ۴۲۳۶۲
ورود 800هزار لیتر گازوئیل به خلیج‌فارسبه گزارش خبرنگار مانا از بندرعباس، مجید وفادار در نشست خبری که به مناسبت هفته زمین پاک برگزار شد، دراین خصوص اظهار کرد: در بحث قاچاق سوخت مکاتبات بسیار زیادی با نمایندگان مجلس و سایر مسئولان استانی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت یک بحث سیاسی و اجتماعی و در نهایت به یک زیست‌محیطی تبدیل شده است، افزود: جای سوال دارد که سوخت چگونه بصورت قاچاق از سرزمین اصلی وارد دریا می‌شود و از این طریق انتقال پیدا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه پدید قاچاق سوخت به یک معضل زیست محیطی برای خلیج‌فارس و اکوسیستم منطقه تبدیل شده است، افزود: در دو سه سال اخیر مکاتبات فراوانی با استانداران استان صورت گرفته و به نظر می‌رسد این موضوع باید بصورت ریشه‌ای حل شود.

وفادار با تاکید براینکه اختلاف قیمت در داخل کشور با کشورهای همسایه موجب ایجاد زمینه برای بحث قاچاق شده است، خاطرنشان کرد: برخی از قاچاقچیان فکر می‌کردند که اگر در مواقع ایجاد خطر از سوی دریابانی، سوخت قاچاق را به دریا بریزند، جریمه آن کاهش پیدا می‌کند.

این مقام مسئول در استان هرمزگان با تاکید براینکه دراین زمینه بیش از 30پرونده تشکیل شده است، تصریح کرد: وقتی این اتفاق رخ داد، به ما اعلام شد و ما موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با اشاره به اینکه در همین ارتباط با دادستان عمومی و سایر مسئولان قضایی نشست‌هایی را داشته‌ایم، ادامه داد: جرائم بسیار سنگینی برای این اقدام ضد زیست محیطی در نظر گرفته شده است.

وی با اظهار اینکه درحال حاضر برای ورود 800هزار لیتر گازوئیل قاچاق به دریا توسط قاچاقچیان از سوی محیط زیست تشکیل پرونده شده است، گفت: ارزش ریالی هرکدام از این پرونده‌ها و جریمه درنظر گرفته شده برای متخلفات به طور میانگین حدود 2میلیارد ریال است.

وفادار در پاسخ به این موضوع که فرمانده دریابانی استان از معدوم یا رهاسازی 5میلیون لیتر گازوئیل قاچاق طی سال 92 در دریا خبر داده است، تصریح کرد: گاهی اوقات فرمانده دریابانی آمارهای عجیب و غریب می‌دهد و ما در جریان ورود این میزان سوخت به دریا قرار نگرفته‌ایم.

این مقام مسئول در استان هرمزگان اضافه کرد: در مجموع، این اقدام یک کار غیراصولی است و هر عقل سلیمی می‌داند که رهاسازی سوخت در طبیعت ضررهای فراوانی را بدنبال دارد.

وی در عین حال گفت: سوخت کشف شده حتی اگر دارای ناخالصی نیز باشد، می‌تواند به پالایشگاه نفت منتقل شود و در تصفیه‌خانه موجود دراین مجموعه دوباره شرایط استفاده را داشته باشد.

وفادار بیان کرد: موارد مهم و حساس در این زمینه باید با محیط زیست هماهنگ شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار