به گزارش مانا"بهروز آقایی"با بیان مطلب فوق گفت: رادارهای باند s از تجهیزات کمک ناوبری ویژه ای هستند که بر روی کشتی ها ی تجاری اقیانوس پیما نصب می شود تا بتوانند اکو اهداف را درهر شرایط جوی دریافت نمایند و تضمین کننده عملیات های دریانوردی مطمئن باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: درپی بروز اشکال فنی رادار باند S یدک کش خلیج فارس دو که جزء تجهیزات استراتژیک این اداره کل بوده دراواخربهمن ماه امسال، با تلاش شبانه روزی کارگروه فنی و متخصص داخلی بطورکامل تعمیر و راه اندازی شد.
آقایی در خصوص مشخصات این رادار خاطرنشان کرد: تمام رادار شناورهای ملکی این اداره کل از نوع باند X بوده وتنها دو فروند از یدک کش های صبور یک و خلیج فارس دو علاوه بر رادار باند X دارای باند S هستند که می توانند عملیاتهای دریانوردی فرا منطقه ای ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی انجام دهند.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به مزیت های این نوع رادار در قیاس با نوع x اظهار داشت: برخلاف رادارهای باند x که از نوع متعارف هستند و امروزه بر روی کلیه شناورها نصب می شوند، رادارهای باند s قادرند درشرایط جوی نا مساعد (بارندگی، مه، شرجی) با افت جذبی بسیار کم فعال باشند و برد بیشتری نسبت به نوع x دارند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در پیچیدگی خاص طراحی و ساخت رادارهای باندs می توان مهمترین عامل این وجه تمایز را توان خروجی بسیار بالای (با توان 30 کیلو وات) بیان کرد.